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La figura femenina en el cartel político y social en Cataluña (1931-1939)
González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona)
Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: The female figure on the political and social poster in Catalonia (1931-1939)
Date: 2013
Abstract: Este artículo estudia la representación de la figura femenina en el cartel de contenido político y social, editado en Cataluña entre 1931 y 1939. Para ello se ha elaborado un censo exhaustivo con 172 obras y se ha realizado un análisis de contenido de su discurso visual. Los resultados obtenidos han permitido distinguir entre un uso simbólico de la figura femenina y la representación de lo que se ha denominado "mujer real'. El estudio de esta representación durante la Guerra Civil ha identificado tres arquetipos: 'mujer-heroína', 'mujer-víctima' y 'mujer-trampa'.
Abstract: This article examines the representation of the female figure in the political and social posters published in Catalonia between 1931 and 1939. A comprehensive census with 172 works has been developed and a content analysis of visual discourse was performed. The results allowed distinguishing between a symbolic use of the female figure and the representation of what has been called the 'real woman'. During the study of this representation during the Civil War three archetypes were identified: 'heroine-woman', 'victim-woman' and 'trap-woman'.
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Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Mujeres ; Carteles ; Propaganda política ; Segunda República ; Guerra Civil ; Cataluña ; Women ; Posters ; Political propaganda ; Spanish Second Republic ; Spanish Civil War ; Catalonia
Published in: Historia y comunicación social, Vol. 18, Núm. Esp (Diciembre 2013) , p. 173-186, ISSN 1988-3056

Adreça alternativa: https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44321
DOI: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44321
DOI: 10.5209/rev-HICS.2013.v18.44321


14 p, 1.1 MB

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