Web of Science: 2 citations, Scopus: 8 citations, Google Scholar: citations
Cambio en las concepciones de los docentes sobre la argumentación y su desarrollo en clase de ciencias
Ruiz Ortega, Francisco Javier (Universidad de Caldas (Colòmbia))
Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Tamayo Alzate, Óscar Eugenio (Universidad de Caldas (Colòmbia))

Additional title: Canvi en les concepcions dels docents sobre l'argumentació i el seu desenvolupament a classe de ciències
Additional title: Teachers' change of conceptions on argumentation and its development in science class
Date: 2014
Abstract: Este estudio muestra los cambios en las concepciones sobre los aspectos epistemológicos, conceptuales, didácticos y sobre la estructura argumentativa de cinco maestros de educación primaria que participaron en un proceso de reflexión crítica sobre la argumentación y su desarrollo en clase de ciencias. Con el fin de obtener información para su análisis e identificación de los cambios en los cuatro aspectos antes mencionados, se aplicó al inicio y final del proceso un cuestionario. Los resultados mostraron un cambio significativo en los componentes: epistemológico, conceptual y educativo, y no tanto en el estructural. Con dichos resultados se ratificó la importancia de ofrecer espacios de participación de los profesores para discutir, evaluar y proponer mecanismos de mejora en sus prácticas docentes en el aula.
Abstract: This study shows the changes in the conceptions of the epistemological, conceptual, educational and on the structure of the arguments built by five primary teachers who took part in a process of critical discussion on argumentation and development in science class. In order to identify the changes in the four aspects, a content analysis of a questionnaire applied at the beginning and at the end of the process was done. The results showed a significant change in the epistemological, conceptual and educational components; and not that much in the structural one. Apart from that, the findings ratified the importance of offering spaces of participation for the teachers to discuss, evaluate and propose mechanisms to improve their practices in the classroom.
Abstract: Aquest estudi mostra els canvis en les concepcions sobre els aspectes epistemològics, conceptuals, didàctics i sobre l'estructura argumentativa de cinc mestres d'educació primària que van participar en un procés de reflexió crítica sobre l'argumentació i el seu desenvolupament en classe de ciències. Per tal d'obtenir informació per a la seva anàlisi i identificació dels canvis en els quatre aspectes abans esmentats, es va aplicar a l'inici i final del procés un qüestionari. els resultats van mostrar un canvi significatiu en els components: epistemològic, conceptual i educatiu, i no tant en l'estructural. Amb aquests resultats es va ratificar la importància d'oferir espais de participació dels professors per discutir, avaluar i proposar mecanismes de millora en les seves pràctiques docents a l'aula.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Concepciones docentes ; Enseñanza dialógica ; Estructura argumentativa ; Argumentation ; Teachers' conceptions ; Dialogic teaching ; Argumentative structure ; Argumentació ; Concepcions dels professors ; Ensenyament dialògica
Published in: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 53-70, ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-marquez-ruiz-ortega-tamayo
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287549
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-marquez-ruiz-ortega-tamayo
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.985


18 p, 310.2 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enseñanza de las ciencias
Articles > Research articles

 Record created 2014-11-04, last modified 2022-12-12



   Favorit i Compartir