Google Scholar: citas
Arquitectures noucentistes a les estacions del Tren de Sarrià (1912-1931)
Graus, Ramon (Universitat Politècnica de Catalunya)

Título variante: Architectures of the "noucentisme" in the Sarrià Train stations (1912-1931)
Título variante: Arquitecturas novecentistas en las estaciones del Tren de Sarriá (1912-1931)
Fecha: 2016
Resumen: A Barcelona, dos projectes per al Tren de Sarrià s'entrecreuen en el període que va de l'any 1912 a l'any 1931. Són projectes d'esperit molt diferent, però, arquitectònicament, tots dos són amarats de voluntat de modernització noucentista. A l'arribada de Pearson, una empresa renovellada iniciarà un projecte de conquesta del Vallès, mentre que, a l'arribada de la dictadura de Primo de Rivera, serà l'Ajuntament de Barcelona qui emprendrà les obres de soterrament de la línia a l'Eixample, amb la voluntat de convertir-la en un metropolità. Com es veurà, l'arquitectura de les seves estacions o, si es vol ser més precís, l'arquitectura dels edificis de viatgers de cada estació, serà del tot compromesa amb els objectius ideològics de tots dos projectes.
Resumen: In Barcelona, two projects for the Sarrià Train intersected in the period 1912 to 1931. Although very different in spirit, both were imbued architecturally with the Noucentisme or "Nineteen-hundreds Style" movement's desire for modernization. Upon Pearson's arrival, a company with renewed drive would set in motion a project to conquer the Vallès area, whereas with the arrival of Primo de Rivera's dictatorship, the Barcelona City Council would undertake the work of burying the line in the Eixample district with the intention of turning it into a metropolitan line. As the article shall argue, the architecture of these stations, or to be more precise the architecture of the buildings for travellers at each station, would be fully committed to the ideological goals of both projects.
Resumen: En Barcelona, dos proyectos para el Tren de Sarriá se entrecruzan en el periodo que va del año 1912 en 1931. Son proyectos de espíritu muy diferente, pero arquitectónicamente los dos están empapados de voluntad de modernización novecentista. Cuando llega Pearson, una empresa renovellada iniciará un proyecto de conquista del Vallès, mientras que, al llegar la dictadura de Primo de Rivera, será el Ayuntamiento de Barcelona quién emprenderá las obras de soterramiento de la línea al Ensanche, con la voluntad de convertirla en un metropolitano. Como se verá, la arquitectura de sus estaciones o, si se quiere ser más preciso, la arquitectura de los edificios de viajeros de cada estación estará del todo comprometida con los objetivos ideológicos de los dos proyectos.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Arquitectura ; Barcelona ; Noucentisme ; Ferrocarriles de Cataluña, SA ; Estació de ferrocarril ; Catalonian Land cº ltd ; Ferran romeu i ribot ; Lluís Girona i Cuyàs ; Arnau Calvet i Peyronill ; Francesc de Paula Nebot i Torrens ; Architecture ; Train station ; Novecentismo ; Estación de ferrocarril ; Ferran romeu y limpiadera ; Lluís Girona y Cuyàs ; Arnau Calvet y Peyronill ; Francesc de Paula Nebot y Torrens
Publicado en: Locus amoenus, Núm. 14 (2016) , p. 187-197 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v14-graus
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/316742
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/v14-graus
DOI: 10.5565/rev/locus.253


12 p, 517.8 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Locus amoenus
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2017-01-10, última modificación el 2024-04-15



   Favorit i Compartir