De l'epiteli de ceba a la indagació : un marc per a construir pràctiques investigadores cap a la Competència Científica
Domènech Casal, Jordi (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya))
Ruiz, Neus (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya))
Data: |
2016 |
Resum: |
El desenvolupament de les dimensions de la competència científica (conceptual, procedi-mental i epistèmica) té en els treballs pràctics de laboratori un espai candidat. El desple-gament de pràctiques investigadores és complex i requereix de marcs metodològics i su-ports per dur-lo a terme. S'ha desenvolupat un marc metodològic per al treball estructurat amb pràctiques investigadores i bastides de suport i aplicat en una pràctica sobre biologia cel·lular i microscòpia. El marc metodològic proposa diverses bastides de suport per al treball d'habilitats de raonament científic i una seqüència de treball en 5 etapes que culmi-na en l'escriptura d'un article científic per part dels alumnes. Es justifiquen i descriuen les diferents etapes i els resultats obtinguts i es comenten dinàmiques clau (oralitat, auto i co-avaluació) i l'aportació d'aquest tipus de pràctiques a les tres dimensions de la competèn-cia científica. |
Resum: |
Practical laboratory work is a candidate space to develop the conceptual, procedural and epistemic dimensions of scientific competence. Developing inquiry practices is complex and requires methodologic frames and didactic scaffolds. We have developed a methodo-logic frame for structured inquiry activities and applied it to an activity on microscopy and cell biology. The proposed frame includes several scaffolds for scientific research proces-ses and follows 5 steps resulting in a Scientific Article written by students from their re-search. We describe and justify each of these steps and discuss some key dinàmics (oral communication, co- and self-assessment) and the impact of this kind of practices on the three dimensions of the scientific competence. |
Drets: |
Tots els drets reservats. |
Llengua: |
Català |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Indagació ;
Treballs pràctics ;
ECBI ;
Bastides didàctiques ;
Inquiry ;
Practical work ;
IBSE ;
Didactic scaffolds |
Publicat a: |
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 32 (Desembre 2016) , p. 9-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712 |
Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n32-domenech-casal-ruiz
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/316723
DOI: 10.5565/rev/ciencies.24
El registre apareix a les col·leccions:
Articles >
Articles publicats >
CiènciesArticles >
Articles de recerca
Registre creat el 2017-01-19, darrera modificació el 2023-10-01