La obsolescencia "programada" de la escuela pública: redes, contratos y costos de transacción. La gestión por programas focales condicionados y transferencias monetarias en educación
Dufour, Ivonne Alejandra
Rambla, Xavier, 1966-, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia

Publicació: [Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016
Descripció: 1 recurs en línia (351 pàgines)
Resum: L'escola pública va donar a l'Argentina un lloc de referencia a l'Amèrica Llatina per la seva ampla cobertura, la gratuïtat a tots els seus nivells i la prestació universal. Tanmateix, la reforma educativa implementada durant més de dues dècades va contribuir a transformar una societat amb mobilitat social en una societat fortament polaritzada. A les escoles públiques de gestió estatal i de gestió privada de baix cost es van introduir programes focalitzats en la lluita contra la pobresa i de transferències monetàries condicionades. Aquestes mesures han provocat pèrdua de benestar sòcio-educatiu, un considerable augment dels costos de transacció i una precarització del treball docent. Els resultats d'aquesta recerca indiquen que els docents mantenen una percepció que afavoreix l'estereotip de l'escola pública, tot i les sistemàtiques intervencions gestades per la introducció dels programes focalitzats i de transferències monetàries condicionals, els quals restringeixen el seu marge d'actuació i alteren el sentit de l'escola. Els docents en la quotidinanitat s'apropien de la incerteza i no pas de la gestió per programes homologable a la gestió empresarial. Aquesta troballa mostra que la combinació dels intents mercantilitzadors amb els programes focalitzats no repara les desigualtats educatives, ans al contrari, les manté o les incrementa per l'augment del cost de transacció i la pèrdua de capacitat institucional. Les expressions de mercantilització es concreten en els àmbits d'assessorament en el seguiment i l'avaluació de programes focalitzats i de transferències monetàries de xarxes de prestadors contractats pel Ministeri d'Educació Nacional.
Resum: Thanks to universal coverage and free-of-cost access, by the middle of the twentieth century Argentina became a reference of public schooling in Latin America. However, in the nineties an educational reform was implemented that transformed a society with social mobility into a polarised society. Afterwards, new reforms associated market-driven delivery with the extension of compulsory education. Moreover, a series of policies have aggravated the problem. Simultaneously, an array of programmes have been launched in order to target pedagogic innovation to poverty alleviation. Conditional cash transfers have also been delivered to the families attending vulnerable public and low-fee private schools. These programmes have provoked perverse effects such as loss of educational well-being, increase of transaction costs, and worsening labour conditions for teachers. The study finds out that teachers maintain a deep ideal of public schooling. Instead of the managerial view of school organisation these policies bring about, teachers prioritise the inevitable uncertainty. In fact, they have to respond to material deprivation and educational disadvantage with a complex array of initiatives that seldom provide substantial resources and sound solutions. The point is that the Ministry of Education hires external consultants who advice schools on targeted pedagogic intervention and conditional cash transfers, thus introducing market-driven mechanisms into public schooling. A network of policy actors underpin these policies to the extent that some international organisations recommend these programmes and the involved private consultants gather in firms and non-profits that create their own lobbies. Albeit peripheral, public-private partnerships transform the service and exacerbate the current disparity and fragmentation.
Nota: Departament responsable de la tesi: Departament de Sociologia
Nota: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia. 2016
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Matèria: Ensenyament públic ; Argentina ; Escoles públiques
ISBN: 9788449066702

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/400436
Adreça alternativa: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1321365


352 p, 4.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2017-06-12, darrera modificació el 2024-05-18



   Favorit i Compartir