Edició crítica dels escolis al cant IX de l'Odissea
Ramírez Sevilla, Esperança
Cors i Meya, Jordi, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana

Imprint: [Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016
Description: 1 recurs en línia (237 pàgines)
Abstract: En aquesta tesi de doctorat es duu a terme una edició completa, crítica i actualitzada dels escolis al cant IX de l'Odissea, incloent tant els escolis considerats menors com els majors. Aquest cant, juntament amb els tres subsegüents, conforma les anomenades aventures d'Odisseu, que han atret l'atenció dels estudiosos de l'obra homèrica de tots els temps. Per dur a terme aquesta tasca ha calgut analitzar i confrontar sistemàticament les edicions anteriors que, de manera total o bé parcial, inclouen escolis relatius al cant IX de l'Odissea i, per un altre costat, fixar el corpus de manuscrits que hi empraríem, el qual s'ha establert en 37, de tipologies i filiacions genètiques diferents. Destaca la novetat metodològica de classificar els escolis per tipus en funció del seu contingut: referits als títols, dedicats a resums argumentals, centrats en aspectes lexicològics, en aspectes gramaticals, o bé contextuals o mitogràfics. Aquesta classificació, a més d'ajudar a entendre el contingut de cada escoli, ofereix també una visió interessant sobre la filiació dels manuscrits. L'objectiu, per tant, és oferir un corpus de dades que reculli els escolis, les anotacions i també les correccions significatives del text homèric. En aquest corpus, hi ha continguts de diversos tipus, des de mites en versions diferents de les tradicionals fins a mots que convé interpretar, passant per expressions sintàctiques o acotacions morfològiques.
Abstract: This doctoral dissertation intends to provide a complete, critical, and up-to-date edition of the scholia of Book IX of the Odyssey, including both the minor as well as the major scholia. This book, along with the next three, presents the so-called adventures of Ulysses, which have drawn the attention of scholars of Homeric work since early time. To accomplish this task, it has been necessary to analyze and systematically confront the previous editions that either in its totality or partially include scholia related to Book IX of the Odyssey, and at the same time, to establish the corpus of manuscripts we will use, established at 37, which have different genetic typologies and filiations. The methodology novelty of classifying the scholia by types based on their content stands out: referring to titles, dedicated to argumentative summaries, centered on lexicological aspects, on grammatical aspects, or contextualized or mythographic. This classification, besides helping to understand the meaning of each scholium, also offers an interesting vision about the filiation of the manuscripts. The objective, therefore, is to offer a corpus that collects the scholia, annotations, and also the significant corrections of the Homeric text. In this corpus, there are contents of different types, ranging from myths in versions different from the traditional ones to words that need to be interpreted, including syntactic expressions or morphological annotations.
Note: Departament responsable de la tesi: Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana
Note: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. 2016
Rights: L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons Creative Commons
Language: Català
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Subject:
Works: Homer.. Odissea
Homer.. Odissea. Cant 9
ISBN: 9788449068928

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/400698
Adreça alternativa: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1340739


238 p, 1.2 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2017-06-19, last modified 2022-11-15



   Favorit i Compartir