Google Scholar: cites,
Sança Ximenis de Cabrera i la capella de santa Clara i santa Caterina de la catedral de Barcelona
Valero Molina, Joan (IES Giola (Llinars del Vallès))

Títol variant: Sança Ximenis de Cabrera and the chapel of sainte Clara and sainte Catherine of the cathedral of Barcelona
Data: 2006
Resum: L'antiga capella de santa Clara i santa Caterina de la catedral de Barcelona, una de les darreres erigides dins de l'església, va ser concedida el 1431 a Sança Ximenis de Cabrera, una dama pertanyent a un dels llinatges més distingits de l'aristocràcia catalana de l'època. Durant els anys següents, Sança s'ocupà de proveir la capella amb els elements litúrgics i ornamentals necessaris, com ara un sepulcre monumental, el retaule i diverses peces d'orfebreria, comptant amb alguns dels principals artífexs catalans del moment, com ara Pere Oller, els continuadors del taller de Bernat Martorell, Pere Àngel o fins i tot un nom que fins ara per a nosaltres no tenia gaire rellevància artística, Jaume Vergós. No obstant això, determinats elements documentals i heràldics permeten suposar l'important paper que hauria tingut en el projecte original la difunta mare de Sança, Timbor de Prades, fins al punt que aquesta circumstància ens obliga a replantejar-nos la identitat de la destinatària del sepulcre.
Resum: The former chapel of sainte Clara and sainte Catherine of the cathedral of Barcelona, one of the last ones erected within the church, was granted in 1431 to Sança Ximenis de Cabrera, a membership from one of the more distinguished lineages of the catalan aristocracy of that time. During the following years, Sança took care to provide the chapel with the liturgical and decorative elements necessaries, like a monumental tomb, the altarpiece, and some pieces of silver work. For it, she counted on some of the main catalan creators contemporaries, like Pere Oller, the continuators of the Bernat Martorell's workshop, Pere Àngel, or even a name that until now lacked artistic relevance for us, Jaume Vergós. Nevertheless, certain documentary and heraldics elements allow to suppose the important role that would have had in the original project the deceased mother of Sança, Timbor de Prades, until the point to force us to reconsider the identity of the owner of the tomb.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Catedral de Barcelona ; Promoció ; Sança Ximenis de Cabrera ; Timbor de Prades ; Pere Oller ; Jaume Vergós ; Bernat Martorell II ; Pere Garcia ; Barcelona cathedral ; Promotion
Publicat a: Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 47-66, ISSN 2014-8798

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/70405
Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v8-valero
DOI: 10.5565/rev/locus.160


20 p, 1.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2007-06-22, darrera modificació el 2022-02-20



   Favorit i Compartir