L'educació al llarg de la vida a Barcelona : educació post-obligatòria i pràctiques educatives comunitàries
Sanchez Gelabert, Albert
Universitat Autònoma de Barcelona. Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona

Publicació: Bellaterra : Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, 2018
Resum: Una sèrie de canvis recents han configurat noves realitats socials i noves formes de relació on l'educació i l'aprenentatge esdevenen cada cop un element de més centralitat en les nostres vides. L'expansió educativa dels darrers anys, la ràpida inclusió de les noves tecnologies de la informació i comunicació en tots els àmbits socials i l'esclat de la crisi econòmica, entre d'altres, han evidenciat la necessitat de l'educació i la formació per fer front a situacions -cada cop més freqüents- de precarietat i d'exclusió social, especialment entre col·lectius més vulnerables. Aquesta necessitat formativa dibuixa un nou panorama que requereix repensar l'educació com un procés constant i sostingut que prengui una nova magnitud que desbordi la concepció actual centrada en un moment vital (etapa inicial), en un lloc determinat (escola) i amb una orientació o lògica acreditativa (formalitat). Repensar, per tant, l'educació des de perspectives més àmplies que incloguin diversos espais, programes i formes d'ensenyament al llarg de la vida de les persones. Seguint aquest plantejament, el treball realitza una aproximació a l'educació al llarg de la vida a la ciutat de Barcelona. A partir de l'anàlisi de dades educatives evolutives, s'identifiquen les principals característiques, tendències i oportunitats. Concretament, s'exploren les dades referents a la xarxa de Formació Professional i la xarxa de centres d'educació per a persones adultes. D'altra banda, en un darrer bloc es fa petita aproximació a diferents programes d'educació no formal. En concret, s'explora l'evolució en els anys recents dels programes formatius que es realitzen als centres cívics i el perfil de l'alumnat en aquests programes. Finalment, s'exploren noves iniciatives sorgides recentment en el context actual que intenten donar resposta a un gran nombre de necessitats formatives emergents. A partir de l'anàlisi de les dades i la identificació de les principals característiques i tendències es delineen possibles línies d'actuació tant en relació a la xarxa de Formació Professional com a la xarxa de Centres de Formació d'Adults. Les principals accions apunten a la necessitat d'una contextualització de l'oferta amb una diagnosi i revisió constant que permeti una resposta ràpida de les necessitats educatives de l'entorn. Al mateix temps, incorporar mesures per a la millora de la graduació i la reducció de l'abandonament i l'absentisme. En paral·lel, es proposa combatre les desigualtats territorials i d'accés a l'oferta pública i la identificació de zones educatives preferents. Per finalitzar, s'assenyalen possibles actuacions per a dibuixar un model més interconnectat tenint en compte sinergies i línies conjuntes entre els diferents organismes, equipaments, entitats i espais educatius de la ciutat. Les actuacions en aquest sentit s'orienten cap a una resposta ràpida a les demandes de la ciutadania tenint en compte els col·lectius més vulnerables i amb més necessitats educatives. S'assenyala, també, a la necessitat de dispositius d'informació, orientació i acompanyament, una coordinació de l'oferta formativa i l'anàlisi de l'emergència creixent de noves demandes.
Nota: L'informe és el resultat d'una recerca realitzada a l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons en que s'entrega l'obra al domini públic. Podeu copiar, modificar, distribuir l'obra i fer-ne comunicació pública, fins i tot amb finalitat comercial, sense demanar cap mena de permís. Public domain
Llengua: Català
Document: Informe
Matèria: Educació al llarg de la vida ; Educació permanent ; Barcelona ; Centres de formació d'adults ; Educació adults ; Formació professional ; Experiències comunitàries

Adreça alternativa: https://iermb.uab.cat/ca/iermb/noticias/estudi-leducacio-al-llarg-de-la-vida-a-barcelona-educacio-post-obligatoria-i-practiques-educatives-comunitaries/


143 p, 3.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Informes de projectes

 Registre creat el 2018-05-15, darrera modificació el 2022-11-13



   Favorit i Compartir