Web of Science: 3 cites, Scopus: 5 cites, Google Scholar: cites
Gender-based violence in discourse : a comparative study on anti-violence communication initiatives across Europe, in Austria and Spain
Wolf, Birgit (University of Vienna)

Títol variant: La violència de gènere en el discurs : un estudi comparatiu sobre les iniciatives comunicatives d'antiviolència a Europa, Àustria i Espanya
Títol variant: La violencia de género en el discurso : un estudio comparativo sobre las iniciativas comunicativas de antiviolencia en Europa, Austria y España
Data: 2018
Resum: Considering the efforts to resolve the widespread societal phenomenon of violence against women, awareness-raising and the role of the media comprise one of the key targets by the most important international agreements to combat it. The women's anti-violence movement since the 1970s has made essential contributions to the recognition of violence against women as a human rights violation and is a crucial player in the field of violence prevention. Its anti-violence initiatives are of major importance. Looking at the media in general, we can observe how different programmes and formats depict similar (visual) narratives of clichéd imagination on intimate partner violence, whereas the systemic nature of the problem mostly remains hidden (Bonilla Campos, 2008; Boyle, 2005; Geiger, 2008; López Díez, 2005; Taylor, 2009; Wolf, 2013a, b). This lack of clarity is hindering the comprehension of gender-based violence as a societal phenomenon. The imagery disseminated by the women's anti-violence movement and institutionalised entities constitutes the core subject of this article, in order to obtain insights into the supposed alternative representations appropriate to contrast the 'malestream' media on the subject. Their contributions to visual discourse through European-wide, Spanish and Austrian anti-violence initiatives are analysed from 2007 to 2011 - before the Istanbul Convention came into force. As the social roots and the transposition of the complexity of gender-based violence constitute a rather ambiguous undertaking, the analysis aims to disclose how anti-violence initiatives shape the social accounts of male-to-female partner violence, identifying good practice examples and underlying ideological concepts.
Resum: Des de la dècada de 1970, el moviment de les dones contra la violència ha realitzat contribucions essencials per reconèixer la violència de gènere com una violació dels drets humans i ha estat un actor crucial en el camp de la prevenció de la violència i la sensibilització en aquest àmbit. Per tant, les diferents iniciatives desenvolupades, entre les quals s'inclouen els materials (àudio)visuals, són de gran importància. Sobre les representacions en els mitjans de comunicació en general, podem observar com els diferents programes i formats descriuen narratives (visuals) bastant similars de l'imaginari estereotipat sobre la violència de gènere, mentre que la matriu sistèmica inherent del problema roman oculta (Bonilla Campos, 2008; Boyle, 2005; Geiger, 2008; López Díez, 2005; Taylor, 2009; Wolf, 2013a, b). Conseqüentment, hi ha una falta de claredat en el discurs dels mitjans audiovisuals que seria necessària per a la comprensió de la complexitat social de la violència de gènere. Per tant, el material visual relacionat amb la violència de gènere constitueix una descripció crucial del significat social creat discursivament, que sorgeix de les iniciatives per superar el fenomen social, així com d'una pràctica discursiva contínua i bastant estereotipada per part dels mitjans. En conseqüència, les imatges difoses pel moviment antiviolència de les dones i les entitats institucionals constitueixen l'objecte central d'aquest article. S'hi fa una anàlisi del material audiovisual proporcionat per diferents iniciatives contra la violència per obtenir idees sobre les suposades representacions alternatives apropiades per contrastar el malestream dels mitjans de comunicació sobre aquest tema. La mostra constitueix un període de cinc anys des de 2007 fins a 2011, tant en l'àmbit europeu com en el nacional a Àustria i Espanya. Partint del fet que la transposició de la complexitat de les arrels socials i els contextos de la violència de gènere constitueixen una tasca bastant ambigua, l'anàlisi pretén revelar com les iniciatives contra la violència donen forma als informes socials. Per tant, cal identificar exemples de bones pràctiques i els conceptes ideològics que conté aquest material.
Resum: Desde la década de 1970, el movimiento de las mujeres contra la violencia ha realizado contribuciones esenciales para reconocer la violencia de género como una violación de los derechos humanos y ha sido un actor crucial en el campo de la prevención de la violencia y la sensibilización en este ámbito. Por tanto, las diferentes iniciativas desarrolladas, entre las que se incluyen los materiales (audio)visuales, son de gran importancia. Sobre las representaciones en los medios de comunicación en general, podemos observar cómo los diferentes programas y formatos describen narrativas (visuales) bastante similares del imaginario estereotipado sobre la violencia de género, mientras que la matriz sistémica inherente del problema permanece oculta (Bonilla Campos, 2008; Boyle, 2005; Geiger, 2008; López Díez, 2005; Taylor, 2009; Wolf, 2013a, b). Consecuentemente, hay una falta de claridad en el discurso de los medios audiovisuales que sería necesaria para la comprensión de la complejidad social de la violencia de género. Por tanto, el material visual relacionado con la violencia de género constituye una descripción crucial del significado social creado discursivamente, que surge de las iniciativas para superar el fenómeno social, así como de una práctica discursiva continua y bastante estereotipada por parte de los medios. En consecuencia, las imágenes difundidas por el movimiento antiviolencia de las mujeres y las entidades institucionales constituyen el objeto central de este artículo. Se realiza un análisis del material audiovisual proporcionado por distintas iniciativas contra la violencia para obtener ideas sobre las supuestas representaciones alternativas apropiadas para contrastar el malestream de los medios de comunicación sobre este tema. La muestra constituye un periodo de cinco años desde 2007 hasta 2011, tanto en el ámbito europeo como en el nacional en Austria y España. Partiendo de que la transposición de la complejidad de las raíces sociales y los contextos de la violencia de género constituyen una tarea bastante ambigua, el análisis pretende revelar cómo las iniciativas contra la violencia dan forma a los informes sociales. Por tanto, es necesario identificar ejemplos de buenas prácticas y los conceptos ideológicos que contiene este material.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Audio-visual media ; Visual discourse ; Violence against women ; Gender-based violence ; Prevention ; Campaigns ; Comunicació audiovisual ; Discurs visual ; Violència contra les dones ; Violència de gènere ; Campanyes de sensibilització ; Prevenció de la violència ; Comunicación audiovisual ; Discurso visual ; Violencia contra las mujeres ; Violencia de género ; Campañas de sensibilización ; Prevención de la violencia
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 1-27 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/n59-wolf
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/347221
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/n59-wolf
DOI: 10.5565/rev/analisi.3164


pdf
28 p, 462.7 KB

epub
1890x2717, 834.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-01-08, darrera modificació el 2022-12-21



   Favorit i Compartir