Representaciones docentes en torno al concepto de vulnerabilidad educativa en el contexto de educación superior en Chile
Miranda Ossandón, Jorge (Universidad Católica de Temuco (Xile))
Valenzuela, Jorge (Universidad Católica del Maule)
Jurado de los Santos, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona)
Reyes Roa, Malva (Universidad Católica de Temuco (Xile))

Additional title: Educational representations around the concept of educational vulnerability in the context of higher education in Chile
Date: 2019
Abstract: Este estudio identifica creencias y representaciones de académicos en torno a la noción de vulnerabilidad en el contexto universitario. Participaron 120 académicos de distintas titulaciones en la región de la Araucanía, Chile y consideró la recolección y triangulación de información cualitativa a partir de cuestionario, entrevista y grupo focal. Los resultados muestran representaciones asociadas a la pobreza, ruralidad y la condición indígena, rasgos que son vistos como determinantes del fracaso académico. Finalmente, se discuten las implicancias de estos hallazgos.
Abstract: This study identifies beliefs and representations of scholars around the notion of vulnerability. Participated 120 academics of different fields of the region of Araucanía, Chile and considered the collection and triangulation of qualitative information based on questionnaire, interview and focus group. The results show representations associated with poverty, rurality and the indigenous condition, traits that are seen as determinants of academic failure. Finally, the implications of these findings are discussed.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Inclusión educativa ; Representaciones ; Vulnerabilidad ; Educación Superior ; Educational inclusion ; Representations ; Vulnerability ; Higher Education
Published in: Espacios, Vol. 40, núm. 36 (2019) , p. 14-29, ISSN 0798-1015

Adreça alternativa: https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/19403614.html


16 p, 194.7 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2019-10-28, last modified 2024-02-23



   Favorit i Compartir