Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Libro álbum y formación básica docente : un estudio de caso en la Universidad del Quindío
Valencia Leguizamón, Mariana (Universidad del Quindío)
Real Mercadal, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)

Data: 2019
Resum: El artículo presenta una investigación con estudiantes de magisterio de la Universidad del Quindío (Colombia) para contrastar sus saberes y estrategias lectoras frente a un álbum ilustrado antes y después de un curso sobre este tipo de libros. Los datos, recogidos mediante dos comentarios de Un día diferente para el señor Amos, se analizan a partir de categorías que corresponden a los aspectos literarios característicos de los libros álbum con presencia relevante en la obra de Philip C. Stead y Erin E. Stead. Los resultados muestran que una formación básica docente focalizada en los conocimientos y las habilidades que reclama la lectura de álbumes revierte en un incremento significativo de la competencia literaria de los futuros maestros, si bien habría que profundizar especialmente en la lectura de imágenes, el libro como objeto y sus convenciones y posibles subversiones.
Resum: This article presents a research carried out with schoolteaching students of the University of Quindío (Colombia) to contrast their knowledge and reading strategies when facing a picturebook before and after receiving training on this kind of books. Collected through two commentaries of A Sick Day for Amos McGee, data were analysed by means of categories corresponding to picturebooks characteristic literary aspects with a relevant presence in Philip C. Stead and Erin E. Stead's picturebook. The results show that an initial teacher education focused on knowledge and skills demanded by picturebook reading provokes an increase of future teachers literary competence, although image reading, the book as an object and its conventions and possible subversions should be deepened on.
Resum: L'article presenta una investigació amb estudiants de magisteri de la Universitat del Quindío (Colòmbia) per contrastar els seus sabers i estratègies lectores davant d'un àlbum il·lustrat abans i després d'un curs sobre aquesta mena de llibres. Les dades, recollides mitjançant dos comentaris d'Un dia diferente para el señor Amos, s'analitzen a partir de categories que corresponen als aspectes literaris característics dels àlbums amb presència rellevant en l'obra de Philip C. Stead i Erin E. Stead. Els resultats mostren que una formació bàsica docent focalitzada en els coneixements i les habilitats que reclama la lectura d'àlbums reverteix en un increment significatiu de la competència literària dels futurs mestres, per bé que caldria aprofundir especialment en la lectura d'imatges, el llibre com a objecte i les seves convencions i possibles subversions.
Resum: L'article présente une recherche menée avec des futurs enseignants de l'Université du Quindío (Colombie) pour confronter leurs connaissances et leurs stratégies de lecture d'un album de jeunesse avant et après un cours de formation sur ce type de livre. Les données, construites à travers deux commentaires de l'album « Un jour différent pour Monsieur Amos », sont analysées en fonction de catégories correspondant aux aspects littéraires caractéristiques des albums ayant une présence importante dans l'œuvre de Philip C. Stead et Erin E. Stead. Les résultats montrent qu'une formation initiale des enseignants axée sur les connaissances et les compétences requises pour la lecture d'albums entraîne une augmentation significative des compétences littéraires des futurs enseignants. Ils montrent aussi la nécessité d'approfondir quelques points, notamment la lecture d'images, le livre en tant que objet et leurs conventions et subversions possibles.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Formación básica docente ; Literatura infantil y juvenil ; Libro álbum ; Educación literaria ; Didáctica de la literatura ; Formació bàsica docent ; Literatura infantil i juvenil ; Llibre àlbum ; Educació literària ; Didàctica de la literatura ; Initial teacher education ; Children's literature ; Picturebooks ; Literary education ; Didactics of literature ; Formation des enseignants ; Littérature de jeunesse ; Album ; Éducation littéraire ; Didactique de la littérature
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 3 (august-september 2019) , p. 65-90 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v12-n3-valencia-real
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/362740
DOI: 10.5565/rev/jtl3.847


25 p, 618.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-11-13, darrera modificació el 2022-01-21



   Favorit i Compartir