Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations,
Federico García Lorca a través de la música : selección y análisis didáctico de un repertorio musical con hipotexto teatral
de Vicente-Yagüe Jara, María Isabel (Universidad de Murcia)

Additional title: Federico García Lorca through music : selection and didactic analysis of a musical repertoire with theatrical hypotext
Additional title: Federico García Lorca a través de la música : selecció i anàlisi didàctica d'un repertori musical amb hipotext teatral
Additional title: Federico García Lorca à travers la musique : sélection et analyse didactique d'un répertoire musical avec hypotexte théâtral
Date: 2019
Abstract: La música tiene una relevante presencia en la vida y obra de Federico García Lorca, al igual que sus textos han sido fuente de inspiración para muchos compositores. Esta intersección artística no ha de pasar inadvertida en el estudio del escritor, ya no solo desde perspectivas analíticas filológicas y musicológicas, sino desde la propia comprensión de su obra en contexto escolar. Por ello, el presente artículo se dirige a analizar las posibilidades didácticas de la obra teatral de García Lorca a través de la música. En primer lugar, se ha comprobado cómo el currículo permite la conexión interdisciplinar pretendida en las distintas etapas educativas. En segundo lugar, se ha elaborado un listado de obras musicales y escénicas con hipotexto localizado en la obra teatral de García Lorca. Finalmente, se han establecido diez tareas didácticas de análisis fundamentadas en la relación significativa de la música con los textos del escritor.
Abstract: Music has a relevant presence in the life and work of Federico García Lorca, while his texts have been a source of inspiration for many composers. This artistic intersection does not have to go unnoticed in the study of the writer, not only in the philological analytical and musical perspectives, but also in the own understanding of his work in the school context. For that reason, the hereby presented article is aimed to an analysis of the didactic possibilities of García Lorca's theatrical production through music. Firstly, it has been proven how the curriculum allows the interdisciplinary connection sought in the different educational stages. Secondly, a list of musical and scenic works with hypotext located in the theater of García Lorca has been prepared. Finally, ten didactic tasks of analysis based on the significant relation of the music with the texts of the writer have been established.
Abstract: La música té una presència rellevant en la vida i l'obra de Federico García Lorca, igual que els seus textos han sigut font d'inspiració per a molts compositors. Aquesta intersecció artística no ha de passar inadvertida en l'estudi de l'escriptor, no només des de perspectives analítiques filològiques i musicològiques, sinó des de la pròpia comprensió de la seva obra en context escolar. Per això, aquest article té per objectiu analitzar les possibilitats didàctiques de l'obra teatral de García Lorca a través de la música. En primer lloc, mostrem de quina manera el currículum permet la connexió interdisciplinària pretesa en les diferents etapes educatives. En segon lloc, hem elaborat un llistat d'obres musicals i escèniques amb hipotext localitzat en l'obra teatral de Garcia Lorca. Finalment, hem establert deu tasques didàctiques d'anàlisi fonamentades en la relació significativa de la música amb els textos de l'escriptor.
Abstract: La musique occupe une place importante dans la vie et l'œuvre de Federico García Lorca, de même que ses textes ont été une source d'inspiration pour de nombreux compositeurs. Cette intersection artistique ne doit pas passer inaperçue dans l'étude de l'écrivain, non seulement du point de vue analytique philologique et musicologique, mais du point de vue de la compréhension même de son œuvre dans le contexte scolaire. Pour cette raison, cet article vise à analyser les possibilités didactiques de l'œuvre théâtrale de García Lorca à travers la musique. Tout d'abord, nous avons vérifié que le programme d'études permet la connexion interdisciplinaire envisagée dans les différentes étapes de l'enseignement. Ensuite, une liste d'œuvres musicales et scéniques avec hypotexte situé dans le théâtre de García Lorca a été élaborée. Enfin, dix exercices d'analyse basés sur la relation significative de la musique avec les textes de l'écrivain ont été établis.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Federico García Lorca ; Repertorio musical ; Obra teatral ; Hipertexto ; Análisis didáctico ; Repertori musical ; Hipertext ; Anàlisi didàctica ; Musical repertoire ; Theatrical production ; Hypertext ; Didactic analysis ; Répertoire musical ; Oeuvre théâtrale ; Hypertexte ; Analyse didactique
Published in: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 4 (november-december 2019) , p. 81-101 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v12-n4-devicente
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/362755
DOI: 10.5565/rev/jtl3.831


21 p, 388.0 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Research articles

 Record created 2019-12-19, last modified 2023-12-20



   Favorit i Compartir