Nadie nace sabiendo : los aprendices en la cerámica hecha a mano
Vidal, Aixa (Institut Nacional d'Antropologia i Pensament Llatinoamericà (Argentina))
Títol variant: |
Nobody is born wise : apprentices in hand-made pottery |
Títol variant: |
Ningú neix sabent : els aprenents en la ceràmica feta a mà |
Data: |
2019 |
Resum: |
En la bibliografía tradicional sobre cerámica arqueológica es frecuente que se asocie la identificación de aprendices con la presencia de niños. Sin embargo, el proceso de adquisición de las técnicas y la idiosincrasia alfarera puede ocurrir a cualquier edad, y no necesariamente genera el mismo tipo de registro. En este trabajo presentamos algunos casos etnográficos que ejemplifican la variedad de situaciones de aprendizaje en sociedades no industrializadas en cuanto a forma y edad de inicio en la actividad. A partir de ellos, realizamos un análisis comparativo de las variables típicas de los materiales iniciales que permiten observar las diferencias existentes entre alfareros plenamente formados y aprendices, tomando como elemento diferenciador la capacidad intelectual y la edad del aprendiz. La posible aplicación de este modelo se ilustra con algunos ejemplos de cerámicas arqueológicas. |
Resum: |
En la bibliografia tradicional sobre ceràmica arqueològica és freqüent que s'associï la identificació d'aprenents amb la presència d'infants. No obstant això, el procés d'adquisició de les tècniques i la idiosincràsia terrissaire pot ocórrer a qualsevol edat, i no necessàriament genera el mateix tipus de registre. En aquest treball presentem alguns casos etnogràfics que exemplifiquen la varietat de situacions d'aprenentatge en societats no industrialitzades quant a forma i edat d'inici de l'activitat. A partir d'aquests casos, fem una anàlisi comparativa de les variables típiques dels materials inicials que permeten observar les diferències existents entre terrissaires plenament formats i aprenents, prenent com a element diferenciador la capacitat intel·lectual i l'edat de l'aprenent. La possible aplicació d'aquest model s'il·lustra amb alguns exemples de ceràmiques arqueològiques. |
Resum: |
Archaeological pottery studies frequently assimilate apprentices to children. However, the process for acquiring pottery-making techniques and idiosyncrasy may take place at any age and will generate a differential record. This paper presents some ethnographic examples that testify the variety in learning situations in non-industrialised societies as regards to the kind of learning and the apprentice's age at the beginning of the activity. From there a comparative analysis of the most common variables in novel materials is derived, which would allow defining the differences between apprentices and active potters' works, considering as a defining element the apprentice's intellectual capacity and age. The possible application of this model is illustrated with examples of archaeological pottery. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Adultos ;
Niños ;
Personas con discapacidad ;
Pericia ;
Defectos ;
Traceología ;
Multicausalidad ;
Etnografía ;
Adults ;
Children ;
People with disability ;
Skill ;
Defects ;
Traceology ;
Multicausality ;
Ethnography ;
Infants ;
Persones amb discapacitat ;
Perícia ;
Defectes ;
Traceologia ;
Multicausalitat ;
Etnografia |
Publicat a: |
Treballs d'arqueologia, Vol. 23 (2019) , p. 237-257 (Articles) , ISSN 2339-6490 |
Adreça original: https://revistes.uab.cat/treballsarqueologia/article/view/v23-vidal
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/TreballsArqueologia/article/view/372809
DOI: 10.5565/rev/tda.87
El registre apareix a les col·leccions:
Articles >
Articles publicats >
Treballs d'arqueologiaArticles >
Articles de recerca
Registre creat el 2019-12-19, darrera modificació el 2021-12-11