Contract on dialogic inclusion : how to get out of the ghetto
Aubert, Adriana (Universitat de Barcelona)
Flecha Fernandez Sanmamed, Ainhoa (Universitat Autònoma de Barcelona)

Data: 2009
Resum: The current debates about competencies that we can find in the forums, agendas and documents along our country, where yet held during the nineties in the European Union. Although, the core of the international debate is being, more recently, centered in the success actions that are managing to develop these competencies in all the students from an approach that go through the boundaries of the school and that involve families and the community in the whole process, from its elaboration until its development. The contributions of the International Scientific Community are entering in interaction with the experience of social agents, especially those belonging to vulnerable groups such as the Roma. We can find one of this possible processes that facilitate this interaction in the case of a school where, through a Dialogic Inclusion Contract (DIC), has been transformed in a Learning Community where success educational practices are being applied. From the INCLUD-ED research this experience is being analyzed pointing out as the principal conclusions the overcoming of academic results and coexistence.
Resum: Los actuales debates sobre competencias que llenan foros, agendas y documentos en nuestro país ya se llevaron a cabo durante los años noventa en la Unión Europea. Sin embargo, el núcleo del debate internacional se centra de forma más reciente en las actuaciones de éxito que logran que todos los niños y niñas desarrollen estas competencias, desde un planteamiento que va más allá de los límites de la escuela y que involucra a familiares y a la comunidad en general tanto en el proceso de elaboración como de desarrollo. Las contribuciones de la Comunidad Científica Internacional están entrando en interacción con las aportaciones y experiencia de los agentes sociales, especialmente de aquellos pertenecientes a los grupos más vulnerables como, por ejemplo, la comunidad gitana. Uno de los posibles procesos que facilitan esta interacción lo encontramos en el caso de un colegio donde, a través de un Contrato de Inclusión Dialógica (CID) ha favorecido su transformación en Comunidad de Aprendizaje desde la que se aplican prácticas educativas de éxito. Desde la investigación INCLUD-ED se analiza esta experiencia, apuntando como principales conclusiones la mejora de los resultados acadé- micos y de la convivencia.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Successful educational practices ; Dialogic Inclusion Contract ; Learning Communities ; Academic succés ; Coexistence ; Actuaciones educativas de éxito ; Contrato de Inclusión Dialógica ; Comunidades de aprendizaje ; Exito escolar ; Convivencia ; Competencias básicas
Publicat a: Psychology, society and education, Vol. 1 Núm. 1 (2009) , p. 61-70, ISSN 1989-709X

Adreça alternativa: https://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/161


10 p, 45.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup d'Estudis sobre Immigració i Minories Ètniques (GEDIME)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2020-02-06, darrera modificació el 2023-10-01



   Favorit i Compartir