Semiòtica de la Comunicació [103042]
Lacalle Zalduendo, María Rosario
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de la Comunicació

Títol variant: Semiotics of Communication
Títol variant: Semiótica de la Comunicación
Data: 2020-21
Resum: L'objectiu de l'assignatura és desenvolupar les habilitats necessàries per treballar de manera eficient l'autoaprenentatge i l'autoexigència. La semiòtica es una disciplina que ens ajuda a entendre el món i, consegüentment, els fenòmens culturals, des de una perspectiva analítica i crítica, per la qual cosa resulta una eina molt útil tant en la construcció dels relats (periodístics, polítics, de ficció, etc. ) com en la seva interpretació. Aquest curs té un caràcter teòric-metodològic (aprenentatge dels conceptes/ instruments i aplicació). Es dirigeix a facilitar a l'alumnat les bases conceptuals i les eines necessàries per analitzar els discursos dels mitjans i comprendre les estratègies subjacents als processos comunicatius dels productes de les indústries culturals. Al mateix temps, els ensenya a articular el sentit profund de les representacions socials i els valors transmesos. El context on es produeixen i es consumeixen els discursos socials esdevé així mateix objecte d'anàlisi. Els diferents punts del programa s'articulen entorn a algunes de les principals aportacions de la semiòtica estructuralista (Ferdinand de Saussure, Roland Barthes, Algirdas J. Greimas, etc. ) i interpretativa (Charles S. Peirce, Umberto Eco), així com de la narratologia (Gerard Genette). Perspectiva de gènere La semiòtica sorgeix de la necessitat de conèixer i comprendre els fets socials i individuals, així com de la necessitat de transformar-los. La riquesa dels seus conceptes teòrics i dels seus instruments d'anàlisi la converteixen en una disciplina idònia per a l'estudi de les representacions socials i, particularment, dels elements que integren la construcció de significació. De manera conseqüent amb la vocació crítica de la disciplina, es dedicarà una atenció especial a la (de)construcció dels estereotips de gènere i a l'estudi dels mecanismes subjacents als relats que els articulen, els reprodueixen i els sedimenten en la memòria col·lectiva. 1.
Resum: El objetivo de la asignatura es desarrollar las habilidades necesarias para trabajar de manera eficiente el autoaprendizaje y la autoexigencia. La semiótica es una disciplina que nos ayuda a entender el mundo y, por consiguiente, los fenómenos culturales, desde una perspectiva analítica y crítica, por lo que resulta una herramienta muy útil tanto en la construcción de los relatos (periodísticos, políticos, de ficción , etc. ) como en su interpretación. Este curso tiene un carácter teórico-metodológico (aprendizaje de los conceptos e instrumentos así como de su aplicación). Se dirige a facilitar al alumnado las bases conceptuales y las herramientas necesarias para analizar los discursos de los medios y comprender las estrategias subyacentes a los procesos comunicativos de los productos de las industrias culturales. Al mismo tiempo, les enseña a articular el sentido profundo de las representaciones sociales y los valores transmitidos. El contexto donde se producen y se consumen los discursos sociales deviene asimismo objeto de análisis. Los diferentes puntos del programa se articulan en torno a algunas de las principales aportaciones de la semiótica estructuralista (Ferdinand de Saussure, Roland Barthes, Algirdas J. Greimas, etc. ) e interpretativa (Charles S. Peirce, Umberto Eco), así como de la narratologia (Gerard Genette). Perspectiva de género La semiótica surge de la necesidad de conocer y comprender los hechos sociales e individuales, así como de la necesidad de transformarlos. La riqueza de sus conceptos teóricos y de sus instrumentos de análisis la convierten en una disciplina idónea para el estudio de las representaciones sociales y, particularmente, de los elementos que integran la construcción de significación. De manera consecuente con la vocación crítica de la disciplina, se dedicará una atención especial a la (de)construcción los estereotipos de género y al estudio de los mecanismos subyacentes a los relatos que los construyen, los reproducen y los sedimentan en la memoria colectiva. 1.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Comunicació Audiovisual [2501928] ; Periodisme [2501933]
Pla d'estudis: Grau en Comunicació Audiovisual [1196] ; Grau en Periodisme [1432] ; Grau en Comunicació Audiovisual [968] ; Grau en Periodisme [971]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 111.8 KB

Anglès
6 p, 110.5 KB

Castellà
6 p, 111.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2020-07-17, darrera modificació el 2023-01-28



   Favorit i Compartir