Qui decideix sobre la música a l'escola? : investigant l'equilibri entre perfils professionals i projectes escolars
Sambola Figueras, Anna Maria
Casals Ibañez, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)

Título variante: ¿Quién decide sobre la música en la escuela? : investigando el equilibrio entre perfi-les profesionales y proyectos escolares
Título variante: Qui décide en matière de musique à l'école? : la recherche d'un équilibre entre profils professionnels et projets scolaires
Título variante: Who decides how music is taught at school? : investigating the balance between professional profiles and school projects
Fecha: 2020
Resumen: El present article té per objectiu reflexionar sobre la importància de la figura del professorat de mú-sica a l'hora de configurar la seva assignatura respecte al que s'indica en el projecte educatiu de centre dins de l'etapa d'educació primària. Aquest estudi qualitatiu s'ha centrat en el cas de l'escola Joan Juncadella (Sant Vicenç dels Horts) i s'han recollit les dades a través d'entrevistes, revisió docu-mental i observacions de les classes de música i d'altres àrees al llarg d'un curs escolar. Posterior-ment, la informació aportada s'ha contrastat amb dades provinents de les escoles Nabí (Barcelona) i delsEncants (Barcelona). Els resultats obtinguts suggereixen que el perfil de l'especialista, quan és estable dins del centre, és un element clarament determinant en l'enfocament de l'educació musi-cal, podent fins i tot ser-ho més que la línia metodològica general de l'escola.
Resumen: El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la importancia de la figura del maestro de música en cuanto a laconfiguración de su asignatura respecto a lo que se indica en el proyecto educa-tivo de centro en la etapa de educación primaria. Este estudio cualitativo se ha centrado en el caso del colegio Joan Juncadella (Sant Vicenç dels Horts) y se han recogido los datos mediante entrevistas, revisión documental y observaciones de las clases de música y otras materias a lo largo de un curso escolar. Poste-riormente, la información aportada se ha contrastado con datos provenientes de las escuelas Nabí (Barce-lona) y de Els Encants (Barcelona). Los resultados obtenidos sugieren que el perfil del maestro especialista, cuando es estable en el centro, es un elemento claramente determinante en el enfoque de esta asignatura, pudiendo incluso serlo más que la línea metodológica general de la escuela.
Resumen: Le présent article a pour objectif d'engager une réflexion sur l'importance de la figure des profes-seurs de musique pour la configuration de cette matière par rapport aux indications figurant dans le projet éducatif d'enseignement primaire de l'établissement. Cette étude qualitative porte principalement sur le cas de l'école Joan Juncadella (Sant Vicenç dels Horts) et les données ont été collectées par le biais d'entre-tiens, d'un examen documentaire et d'observations des classes de musique et d'autres matières tout au long de l'année scolaire. Les informations recueillies ont ensuite été contrastées avec les données prove-nant de l'école Nabí (Barcelone) et de l'école des Encants (Barcelone). À en juger d'après les résultats obte-nus, le profil de spécialiste -quand celui-ci est stable dans l'établissement scolaire-est un élément claire-ment déterminant pour l'approche de l'éducation musicale, et qui peut même s'avérer plus important que la ligne méthodologique générale de l'école.
Resumen: This article reflects on the figure of the music teacher in the design of the school subject music education and as part of primary education mission statements and plans. In this qualitative case study of Joan Juncadella school in Barcelona, the data was collected through a literature review and interviews and observations of music classes and classes in other subjects, during the course of one school year. The data was contrasted with data from the two other primary schools in Barcelona: Nabí and Els Encants. The find-ings suggest that when specialist (music) teachers have a stable position as members of teaching staff, this has an important influence on the focus of music education that may be even more noticeable than the influence of teachers on the school's general methodological approach.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Educació musical ; Educació primària ; Escola ; Professorat de música ; Competències professionals ; Projecte educatiu ; Educación musical ; Educación primaria ; Escuela ; Profesorado de música ; Competencias profesionales ; Proyecto educativo ; Éducation musicale ; Enseignement primaire ; École ; Professeurs de musique ; Compétences professionnelles ; Projet éducatif ; Music education ; Primary education ; School ; Music teacher ; Professional competencies ; Educational mission statement and plan
Publicado en: Temps d'educació, Núm. 58 (2020) , p. 137-158, ISSN 2014-7627

Adreça original: http://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsDEducacio58/default.asp?articulo=1627&modo=resumen
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/376892
Adreça alternativa: https://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsDEducacio58/


22 p, 564.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2021-02-11, última modificación el 2022-02-05



   Favorit i Compartir