Web of Science: 4 citas, Scopus: 5 citas, Google Scholar: citas
La Formación Profesional Básica y su contribución al desarollo de competencias para el reenganche educativo y la inserción laboral : percepción del alumnado
Sarceda-Gorgoso, M. Carmen (Universidade de Santiago de Compostela)
Barreira Cerqueiras, Eva María (Universidade de Santiago de Compostela)

Título variante: La formació professional bàsica i la seva contribució al desenvolupament de competències per al reenganxament educatiu i la inserció laboral : percepció de l'alumnat
Título variante: Basic vocational training and its contribution to the development of competences for educational re-engagement and labor insertion : Student perception
Fecha: 2021
Resumen: La Ley para la mejora de la calidad educativa da luz a las enseñanzas de FP Básica como medida dirigida al alumnado en riesgo de fracaso escolar o que haya fracasado de facto, con una doble finalidad: facilitar su permanencia en el sistema educativo y ofrecer mayores posibilidades para su desarrollo personal y profesional acreditando una cualificación de nivel 1. En este trabajo, de corte cuantitativo y con el cuestionario como instrumento de recogida de información, se indaga sobre la percepción que el alumnado de FP Básica de la comunidad autónoma de Galicia tiene sobre su desarrollo competencial profesional. Participan en él un total de 148 estudiantes de los cursos primero y segundo, hombres en su mayor parte, y que están matriculados en un ciclo de la familia profesional de electricidad y electrónica. Sus respuestas permiten afirmar que, en general, consideran tener un desarrollo competencial medio o incluso medio-alto, y que la variable género influye en aquellas competencias de carácter más transversal, mientras que la familia profesional contribuye en mayor o menor medida al desarrollo de aquellas competencias más vinculadas con la profesionalización del individuo.
Resumen: La Llei per a la millora de la qualitat educativa dona llum als ensenyaments d'FP bàsica com a mesura dirigida a l'alumnat que pateix risc de fracàs escolar o que hagi fracassat de facto, amb una doble finalitat: facilitar-ne la permanència en el sistema educatiu i oferir més possibilitats per al seu desenvolupament personal i professional acreditant una qualificació de nivell 1. En aquest treball, de tall quantitatiu i amb el qüestionari com a instrument de recollida d'informació, s'indaga sobre la percepció que l'alumnat d'FP bàsica de la comunitat autònoma de Galícia té sobre el seu desenvolupament competencial professional. Hi participen un total de 148 estudiants dels cursos primer i segon, la major part dels quals són homes que están matriculats en un cicle de la família professional d'electricitat i electrònica. Les seves respostes permeten afirmar que, en general, consideren que tenen un desenvolupament competencial mitjà o fins i tot mitjà-alt, i que la variable gènere influeix en aquelles competències de caràcter més transversal, mentre que la família professional contribueix en una mesura més o menys gran a promoure el desenvolupament d'aquelles competències més vinculades amb la professionalització de l'individu.
Resumen: Basic vocational education and training (VET) was established under the Spanish Law for the Improvement of Educational Quality as a measure aimed at students at risk of school failure or who have failed, with a dual purpose: to facilitate their permanence in the educational system and offer more opportunities for personal and professional development by accrediting a level 1 qualification. This work, which is of a quantitative nature and uses a questionnaire as an instrument for collecting information, investigates the perception that Basic VET students of the autonomous region of Galicia have of their professional competence development. A total of 148 students (1st and 2nd year) participated in the study, the majority of whom were men in the basic degree cycle of the electricity and electronics professional field. Their responses confirm that, in general, they consider that they have an intermediate or even intermediate-high competence level, and that the gender variable influences competences of a more transversal nature, while the professional field contributes to a greater or lesser extent to the development of competences more closely related to the professionalization of the individual.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Castellà
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Desenvolupament de competències ; Educació i formació professional ; Formació professional bàsica ; Vulnerabilitat ; Desarrollo de competencias ; Educación y formación profesional ; Vulnerabilidad ; Formación profesional básica ; Skills development ; Vocational education and training ; Basic vocational training ; Vulnerability
Publicado en: Educar, Vol. 57 Núm. 2 (2021) , p. 319-332 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v57-n2-sarceda-barreira
DOI: 10.5565/rev/educar.1239


14 p, 161.0 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Educar
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2021-07-06, última modificación el 2022-11-21



   Favorit i Compartir