Gestió i Planificació dels Recursos i del Territori [102830]
Muñoz Ramírez, Francesc
Valdovinos Perdices, Núria
Castelló Bueno, Marc
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Títol variant: Resource Management and Planning
Títol variant: Gestión y Planificación de los Recursos y del Territorio
Data: 2021-22
Resum: Contextualització 1 Aquesta és una assignatura especialment rellevant per a la titulació, no només pel seu pes en la mateixa (assignatura obligatòria de 9 crèdits ECTS) sinó perquè ofereix uns continguts de gran interès per a la formació de qualsevol ambientòleg/a. Les Ciències Ambientals han de servir per conèixer, analitzar i, sobretot, resoldre els problemes ambientals als que s'enfronta la nostra societat. Comprendre les dinàmiques sòcioambientals del territori i dels recursos naturals que aquest alberga resulta de gran interès per poder analitzar correctament moltes de les problemàtiques ambientals d'avui en dia. Tanmateix, la rellevància d'aquesta assignatura no només ve determinada pel que aporta a nivell analític sinó, sobretot, pel seu aprofundiment en diferents instruments d'intervenció que, des de la gestió i les polítiques públiques, poden ser utilitzats com a eines per donar resposta a aquestes problemàtiques. En aquest sentit, doncs, l'assignatura té tant un caràcter analític com un marcat enfocament aplicat i professionalitzador. Situada al 3r curs del Pla d'Estudis, l'assignatura pretén integrar els coneixements de les diferents disciplines que els/les estudiants han adquirit fins al moment i, al mateix temps, servir de base per a moltes de les assignatures d'especialització (de les tres mencions del Grau) que aquests/es cursaran al 4t curs. L'assignatura s'integra en la matèria "Geografia per a les Ciències Ambientals". En aquest context, el correcte ús de les tècniques de cartografia i fotointerpretació és imprescindible per poder assolir els objectius de l'assignatura que, tanmateix, té un perfil interdisciplinari i està estretament relacionada amb moltes altres matèries del Grau com són la Geografia, la Biologia per a Ciències Ambientals, els Instruments Jurídics per a Ciències Ambientals, la Ciència Política per a Ciències Ambientals i l'Economia per a Ciències Ambientals. D'altra banda, l'assignatura ofereix tota una sèrie de coneixements de base que seran de gran utilitat per als alumnes que vulguin cursar tant les assignatures optatives de la mateixa matèria (Energia i Societat, Modelització i Anàlisi de la Informació Geogràfica, Desenvolupament i Ordenació de Paisatges Rurals i Urbans, Geografia del Litoral) com les següents assignatures d'altres matèries: Avaluació Ambiental de Plans i Programes, Economia Territorial, Ecologia Aplicada, Educació i Comunicació Ambiental, Tractament i Gestió d'Aigües Urbanes i de Consum, Energies Renovables i no Renovables i Gestió, Tractament i Valorització de Residus. Objectiu General Utilitzant de referència l'àmbit territorial català aquesta assignatura té com a principal objectiu que elsi les estudiants siguin capaços d'analitzar la dimensió sòcioambiental de les dinàmiques territorials, coneguin els principals instruments d'intervenció pública per a la planificació i la gestió del territori i els seus recursos i, finalment, desenvolupin les habilitats necessàries per poder aportar solucions ambientalment òptimes i socialment justes a les problemàtiques territorials dels nostres temps. Objectius Específics Al finalitzar el curs l'alumne haurà de ser capaç de: Argumentar la necessitat d'ordenar i planificar el territori. Identificar els processos geogràfics en (i entre) els assentaments urbans i l'espai obert. Caracteritzar el fenomen del canvi ambiental global i la seva dimensió territorial. Explicar els canvis històrics i recents en el territori i en el paisatge a través de les relacions entre natura i societat. Descriure els diferents elements funcionals i morfològics de la ciutat. Explicar i analitzar críticament les dinàmiques sòcioambientals que es produeixen a les ciutats i a l'espai obert. Reconèixer les principals dinàmiques territorials de Catalunya i Espanya. Interpretar la diversitat física, econòmica, social i cultural dels (i entre els) diferents territoris. Identificar i caracteritzar els diferents models de gestió dels recursos naturals aplicats a l'aigua, l'energia, els boscos i els residus. Diagnosticar les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats d'un determinat territori i els seus recursos. Integrar les diferents dimensions de la sostenibilitat (ambiental, econòmica, política i social) per analitzar les problemàtiques d'un determinat territori i els seus recursos. Utilitzar i relacionar les diferents escales per analitzar les problemàtiques d'un determinat territori i els seus recursos. Utilitzar diferents eines cartogràfiques aplicades al planejament urbanístic i territorial. Descriure i interpretar el marc legal i administratiu de les polítiques urbanes, territorials i paisatgístiques 2 Descriure i interpretar el marc legal i administratiu de les polítiques urbanes, territorials i paisatgístiques a Catalunya. Descriure interpretar el marc legal i administratiu aplicable a la gestió dels següents recursos: aigua, energia, boscos i residus. Identificar els diferents instruments de planificació urbanística i territorial que existeixen a Catalunya i descriure tant les seves característiques com laseva utilitat. Interpretar els diferents documents d'un pla urbanístic o territorial (memòria, normativa, plànols d'informació, plànols d'ordenació, informe de sostenibilitat ambiental, etc. ) Caracteritzar les diferents figures de protecció dels espais naturals a Catalunya i Espanya, així com els diferents instruments d'ordenació i gestió dels mateixos. Avaluar els principals impactes i beneficis ambientals d'un determinat pla territorial o urbanístic. Criticar de forma raonada les polítiques ambientals, urbanístiques i territorials de diferents nivells d'administració pública. Plantejar diferents mesures d'intervenció pública per a la resolució de problemàtiques territorials diverses. Proposar solucions creatives, adequades i viables per a la resolució de problemàtiques territorials diverses. Analitzar i resoldre problemàtiques ambientals de caràcter territorial a través del treball cooperatiu. Proposar mesures per a la gestió dels següents recursos: aigua, energia, boscos i residus. Proposar mesures d'ordenació i gestió per a espais naturals protegits. Proposar mesures per a la preservació, gestió i integració paisatgística.
Resum: 1 Contextualization This is a subject that is especially relevant for the degree, not only because of its weight in itself (compulsory subject of 9 ECTS credits) but also because it offers contents of great interest for the formation of any environmental scientist. Environmental Sciences must serve to know, analyze and, above all, solve the environmental problems faced by our society. Understanding the socio-environmental dynamics of the territory and the natural resources it contains is of great interest in order to correctly analyse many of today's environmental problems. Similarly, the relevance of this subject is not only determined by what it provides at the analytical level, but above all, by its deepening in different instruments of intervention that, from management and public policies, can be used as tools to respond to these problems. In this sense, therefore, the subject has an analytical character with a marked applied and professional approach. Situated in the 3rd year of the Study Plan, the subject aims to integrate the knowledge of the different disciplines that the students have acquired up to now and, at the same time, to serve as the basis for many of the specialisation subjects (of the three mentioned) that will be taken in the 4th year. The subject is integrated into the subject "Geography for Environmental Sciences". In this context, the correct use of the techniques of cartography and image interpretation is essential to achieve the objectives of the subject which has an interdisciplinary profile and is closely related to many other subjects of the Degree such as Geography, Biology for Environmental Sciences, Legal Instruments for Environmental Sciences, and Economics for Environmental Sciences. On the other hand, the subject offers a whole series of basic knowledge that will be very useful for students who want to take both the optional subjects of the same subject (Energy and Society, Modelling and Analysis of Geographic Information, Development and Planning of Rural and Urban Landscapes, Geography of the Coast) and the following subjects of other subjects: Environmental Evaluation of Plans and Programmes, Traditional Economy, Applied Ecology, Environmental Education and Communication, Treatment and Management of Urban and Consumer Waters, Renewable and Non-Renewable Energies and Waste Management, Treatment and Valorisation. Overall objective Using reference of the Catalan territorial scope, this subject has as main objective for the students to be able to analyze the socio-environmental dimension of the territorial dynamics, to know the main instruments of public intervention for the planning and the management of the territory and its resources and, finally, to develop the necessary skills to be able to provide environmentally optimal and socially just solutions to the territorial problems of our times. Specific objectives At the end of the course the student should be able to: Argue the need to organize and plan the territory. Identify geographic processes in (and between) urban settlements and open space. Characterize the phenomenon of global environmental change and its territorial dimension. Explain the historical and recent changes in the territory and in the landscape through the relations between nature and society. Describe the different functional and morphological elements of the city. Explain and critically analyze the socio-environmental dynamics that occur in cities and in open space. Recognize the main territorial dynamics of Catalonia and Spain. Interpret the physical, economic, social and cultural diversity of the (and between) different territories. Identify and characterize the different management models of natural resources applied to water, energy, forests and waste. Diagnose the weaknesses, threats, strengths and opportunities of a given territory and its resources. Integrate the different dimensions of sustainability (environmental, economic, political and social) to analyze the problems of a specific territory and its resources. Use and relate the different scales to analyze the problems of a certain territory and its resources. Use different cartographic tools applied to urban and territorial planning. 2 Use different cartographic tools applied to urban and territorial planning. Describe and interpret the legal and administrative framework of urban, territorial and landscape policies in Catalonia. Describe interpreting the legal and administrative framework applicable to the management of the following resources: water, energy, forests and waste. Identify the different urban and territorial planning instruments that exist in Catalonia and describe both their characteristics and usefulness. Interpret the different documents of an urban or territorial plan (reports, regulations, information plans, planning plans, environmental sustainability report, etc. ) Characterize the different figures for the protection of natural spaces in Catalonia and Spain, as well as the different instruments for their planning and management. Evaluatethemain environmental impacts and benefits of a specific territorial or urban plan. Critically criticize the environmental, urban and territorial policies of different levels of public administration. Raise different measures of public intervention for the resolution of diverse territorial problems. Propose creative, adequate and viable solutions for the resolution of diverse territorial problems. Analyze and solve environmental problems of a territorial nature through cooperative work. Propose measures for the management of the following resources: water, energy, forests and waste. Propose management and management measures for protected natural spaces. Propose measures for the preservation, management and landscape integration.
Resum: Contextualización Esta es una asignatura especialmente relevante para la titulación, no sólo por su peso en sí misma (asignatura obligatoria de 9 créditos ECTS) sino también porque ofrece unos contenidos de gran interés para la formación de cualquier ambientólog/a. Las Ciencias Ambientales tienen que servir para conocer, analizar y, sobretodo, resolver los problemas ambientales a los que se enfrenta nuestra sociedad. Comprender las dinámicas socioambientales del territori y de los recursos naturales que este alberga resulta de gran interés para poder analizar correctamente muchas de las problemáticas ambientales de hoy en día. De igual manera, la relevancia de esta asignatura no sólamente viene determinada por lo que aporta a nivel analítico, sino sobretodo, por su profundización en diferentes instrumentos d'intervención que, desde la gestión y las políticas públicas, pueden ser utilizados como herramientas para dar respuesta a estas problemáticas. En este sentido, pues, la asignatura tiene un carácter analítico con un marcado enfoque aplicado y profesionalizador. Situada en el 3r curso del Plan de Estudios, la asignatura pretende integrar los conocimientos de las diferentes disciplinas que los/las estudiantes han adquirido hasta el momento y, al mismo tiempo, servir de base para muchas de las asignaturas de especialización (de las tres mencione del Grado) que se cursaran en el 4o curso. La asignatura se integra en la materia "Geografía para las Ciencias Ambientales". En este contexto, el correcte uso de las técnicas de cartografía y fotointerpretación es imprescindible para poder lograr los objetivos de la asignatura que, sin embargo, tiene un perfil interdisciplinario y está estrechamente relacionada con muchas otras materias del Grado como son la Geografía, la Biología para las Ciencias Ambientales, los Intrumentos Jurídicos para las Cièncias Ambientales, y la Economía para las Ciencias Ambiebtales. Por otro lado, la asignatura ofrece toda una serie de conocimientos de base que serán de gran utilidad para los alumnos que quieran cursar tanto las asignaturas optativas de la misma materia (Energía y Sociedad, Modelización y Análisis de la Información Geográfica, Desarrollo y Ordenación de Paisajes Rurales y Urbanos, Geografía del Litoral) como las siguientes asignaturas de otras materias: Evaluación Ambiental de Planes i Programas, Economía Tradicional, Ecología Aplicada, Educación y Comunicación Ambiental, Tratamiento y Gestión de Aguas Urbanas y de Consumo, Energias Renovables y no Renovables y Gestión, Tratamiento y Valorización de Residuos. Objetivo General Utilizando de referencia el ámbito territorial catalán esta asignatura tiene como principal objectivo, que los y las estudiates sean capaces de analizar la dimensión socioambiental de las dinámicas territoriales, conozcan los principales instrumentos de intervención pública para la planificación y la gestión del territori y sus recursos y, finalmente, desarrollen las habilidades necesarias para poder aportar soluciones ambientalmente óptimas y socialmente justas a las problemáticas de nuestros tiempos. Objetivos específicos Al finalizar el curso el alumno deberá ser capaz de: Argumentar la necesidad de ordenar y planificar el territorio. Identificar los procesos geográficos en (y entre) los asentamientos urbanos y el espacio abierto. Caracterizar el fenómeno del cambio ambiental global y su dimensión territorial. Explicar los cambios históricos y recientes en el territorio y en el paisaje a través de las relaciones entre naturaleza y sociedad. Describir los diferentes elementos funcionales y morfológicos de la ciudad. Explicar y analizar críticamente las dinámicas socioambientales que se producen en las ciudades y en el espacio abierto. Reconocer las principales dinámicas territoriales de Cataluña y España. Interpretar la diversidad física, económica, social y cultural de los (y entre los) diferentes territorios. Identificar y caracterizar los diferentes modelos de gestión de los recursos naturales aplicados al agua, la energía, los bosques y los residuos. 2 energía, los bosques y los residuos. Diagnosticar las debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades de un determinado territorio y sus recursos. Integrar las diferentes dimensiones de la sostenibilidad (ambiental, económica, política y social) para analizar las problemáticas de un determinado territorio y sus recursos. Utilizar y relacionar las diferentes escalas para analizar las problemáticas de un determinado territorio y sus recursos. Utilizar diferentes herramientas cartográficas aplicadas al planeamiento urbanístico y territorial. Describir e interpretar el marco legal y administrativo de las políticas urbanas, territoriales y paisajísticas en Cataluña. Describir interpretar el marco legaly administrativo aplicable a la gestión de los siguientes recursos: agua, energía, bosques y residuos. Identificar los diferentes instrumentos de planificación urbanística y territorial que existen en Cataluña y describir tanto sus características como su utilidad. Interpretar los diferentes documentos de un plan urbanístico o territorial (memoria, normativa, planos de información, planos de ordenación, informe de sostenibilidad ambiental, etc. ) Caracterizar las diferentes figuras de protección de los espacios naturales en Cataluña y España, así como los diferentes instrumentos de ordenación y gestión de los mismos. Evaluar los principales impactos y beneficios ambientales de un determinado plan territorial o urbanístico. Criticar de forma razonada las políticas ambientales, urbanísticas y territoriales de diferentes niveles de administración pública. Plantear diferentes medidas de intervención pública para la resolución de problemáticas territoriales diversas. Proponer soluciones creativas, adecuadas y viables para la resolución de problemáticas territoriales diversas. Analizar y resolver problemáticas ambientales de carácter territorial através del trabajo cooperativo. Proponer medidas para la gestión de los siguientes recursos: agua, energía, bosques y residuos. Proponer medidas de ordenación y gestión para espacios naturales protegidos. Proponer medidas para la preservación, gestión e integración paisajística.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Ciències Ambientals [2501915]
Pla d'estudis: Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1208] ; Grau en Ciències Ambientals [1435] ; Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1436] ; Grau en Ciències Ambientals [959]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 121.1 KB

Anglès
8 p, 120.0 KB

Castellà
8 p, 120.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2021-07-09, darrera modificació el 2023-06-12



   Favorit i Compartir