Scopus: 2 cites, Google Scholar: cites
Reading the world through the educational curriculum : The Social Sciences curriculum in Brazil in the context of the rise of conservatism
Oliveira, Amurabi (Federal University of Santa Catarina)

Títol variant: Llegint el món a través del currículum : El currículum de Ciències Socials al Brasil en el context de l'auge del conservadorisme
Títol variant: Leyendo el mundo a través del currículum : El currículum de Ciencias Sociales en Brasil en el contexto del auge del conservadurismo
Títol variant: La lecture du monde à travers les programmes d'enseignement : le curriculum des sciences sociales au Brésil dans le contexte de la montée du conservatisme
Data: 2021
Resum: In Brazil, the growing political polarization that culminated in the election of Jair Bolsonaro in 2018 consolidated a shift in educational policy that had already been pointed out in previous years, as demonstrated by the Nonpartisan school movement performance. In this article, we analyze the curriculum of human and social sciences in secondary education in Brazil from the Brazilian Learning Standards, and how that document reflects the rise of these conservative movements. On the one hand, it was observed that important categories for the social sciences, such as gender, were removed, thus removing the centrality of categories such as racism and social inequalities; on the other hand, there is a strong dispute over the meanings of other concepts, such as human rights. Both actions converge to fine-tune the human and social sciences curriculum with the guidelines of conservative movements in the educational field.
Resum: Al Brasil, la creixent polarització política que va culminar amb l'elecció de Jair Bolsonaro el 2018 va consolidar un gir en la política educativa que ja havia estat assenyalat en anys anteriors, com ho demostra l'acompliment del moviment Escola sense Partit. En aquest article, s'analitza el currículum de les ciències humanes i socials en l'educació secundària al Brasil des de la Base Nacional Comú curricular, i com aquest document reflecteix el sorgiment d'aquests moviments conservadors. Es va observar que, d'una banda, han estat retirades categories importants per a les ciències socials, com el gènere, i també ha estat retirada la centralitat de categories com el racisme i les desigualtats socials; d'altra banda, hi ha una forta disputa sobre els significats d'altres conceptes, com els drets humans. Totes dues accions convergeixen en un intent d'afinar el currículum de les ciències humanes i socials amb les directrius dels moviments conservadors en el camp educatiu.
Resum: En Brasil, la creciente polarización política que culminó con la elección de Jair Bolsonaro en 2018 consolidó un giro en la política educativa que ya había sido señalado en años anteriores, como lo demuestra el desempeño del movimiento Escuela sin Partido. En este artículo, se analiza el currículum de las ciencias humanas y sociales en la educación secundaria en Brasil desde la Base Nacional Común Curricular, y cómo este documento refleja el surgimiento de estos movimientos conservadores. Se observó que, por un lado, han sido retiradas categorías importantes para las ciencias sociales, como el género, y también ha sido retirada la centralidad de categorías como el racismo y las desigualdades sociales; por otro lado, existe una fuerte disputa sobre los significados de otros conceptos, como los derechos humanos. Ambas acciones convergen en un intento de afinar el currículum de las ciencias humanas y sociales con los lineamientos de los movimientos conservadores en el campo educativo.
Resum: Au Brésil, la polarisation politique croissante qui a culminé avec l'élection de Jair Bolsonaro en 2018 a consolidé un changement de politique éducative déjà signalé les années précédentes, comme en témoigne la performance du mouvement École sans Parti. Dans cet article, le curriculum des sciences humaines et sociales dans l'enseignement secondaire au Brésil est analysé à partir de la Base nationale commune du curriculum, et comment ce document reflète la montée de ces mouvements conservateurs. On a fait observer que, d'une part, des catégories importantes pour les sciences sociales avaient été supprimées, telles que le genre, supprimant ainsi le caractère central de catégories telles que le racisme et les inégalités sociales; d'autre part, il y a un fort différend sur la resignification d'autres concepts, tels que les droits humains. Les deux actions convergent dans une tentative d'ajuster le programme des sciences humaines et sociales avec les lignes directrices des mouvements conservateurs dans le domaine de l'éducation.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Teaching of social sciences ; Brazil ; Secondary education ; Social science curriculum ; Conservatism ; Ensenyament de les ciències socials ; Brasil ; Educació secundària ; Currículum de ciències socials ; Conservadorisme ; Enseñanza de las ciencias sociales ; Educación secundaria ; Currículum de ciencias sociales ; Conservadurismo ; Enseignement des sciences sociales ; Brésil ; Éducation secondaire ; Curriculum de sciences sociales ; Conservatisme
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e948 (Invited Authors) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v14-n2-oliveira
DOI: 10.5565/rev/jtl3.948


16 p, 267.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-07-21, darrera modificació el 2022-02-05



   Favorit i Compartir