Scopus: 5 cites, Google Scholar: cites
Young people confronting the challenge of reading and interpreting a digital world
Castellví Mata, Jordi (Universidad Internacional de La Rioja)
Tosar Bacarizo, Breogán (Universitat Autònoma de Barcelona)
Santisteban Fernández, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Joves enfrontant el repte de llegir i interpretar un món digital
Títol variant: Jóvenes enfrentando el reto de leer e interpretar un mundo digital
Títol variant: Les jeunes face au défi de lire et d'interpréter un monde numérique
Data: 2021
Resum: Critical citizenship education must consider the global and digital context in which we live. Digital media and global processes have a decisive influence on people's daily lives. However, digital literacy programs rarely go beyond teaching technological skills. Similarly, critical thinking approaches to education focus on developing cognitive skills, omitting the weight of values and emotions in decision making. This research analyses Spanish secondary school students' narratives and reflections about two publications on Twitter that present biased information to encourage undemocratic attitudes. The results show that most students are far from being critical of the information they read on the internet, and they easily fall into the trap of defending undemocratic discourses.
Resum: L'educació per una ciutadania crítica ha de considerar el context global i digital en què vivim. Els mitjans digitals y els processos globals repercuteixen decisivament en la vida diària de la ciutadania. Tanmateix, els programes d'alfabetització digital rarament van més enllà de l'ensenyament d'habilitats tecnològiques. De manera similar, les aproximacions a la formació del pensament crític se centren en el desenvolupament d'habilitats cognitives, ometent el pes dels valors i les emocions en la presa de decisions de la ciutadania. Aquesta investigació analitza les narracions i reflexions d'estudiants d'educació secundària espanyols sobre dues publicacions a Twitter que presenten informació esbiaixada per promoure actituds no democràtiques. Els resultats mostren que la majoria dels estudiants estan lluny de ser crítics amb la informació que llegeixen a internet, i fàcilment cauen en la defensa de discursos no democràtics.
Resum: La educación para una ciudadanía crítica debe considerar el contexto global y digital en el que vivimos. Los medios digitales y los procesos globales repercuten decisivamente en la vida diaria de la ciudadanía. Sin embargo, los programas de alfabetización digital rara vez van más allá de la enseñanza de habilidades tecnológicas. De forma similar, las aproximaciones a la formación del pensamiento crítico se centran en el desarrollo de habilidades cognitivas, omitiendo el peso de los valores y las emociones en la toma de decisiones de la ciudadanía. Esta investigación analiza las narraciones y reflexiones de estudiantes de educación secundaria españoles sobre dos publicaciones en Twitter que presentan información sesgada para promover actitudes no democráticas. Los resultados muestran que la mayoría de los estudiantes están lejos de ser críticos con la información que leen en internet, y fácilmente caen en la defensa de discursos no democráticos.
Resum: L'éducation critique à la citoyenneté doit tenir compte du contexte mondial et numérique dans lequel nous vivons. Les médias numériques et les processus mondiaux ont une influence décisive sur la vie quotidienne des gens. Cependant, les programmes d'alphabétisation numérique vont rarement au-delà de l'enseignement de compétences technologiques. De même, les approches de pensée critique en matière d'éducation se concentrent sur le développement des compétences cognitives, en omettant le poids des valeurs et des émotions dans la prise de décision. Cette recherche analyse les récits et les réflexions d'élèves du secondaire espagnol sur deux publications sur Twitter qui présentent des informations biaisées pour encourager des attitudes antidémocratiques. Les résultats montrent que la plupart des étudiants sont loin d'être critiques vis-à-vis des informations qu'ils lisent sur Internet, et ils tombent facilement dans le piège de défendre des discours antidémocratiques.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Undemocratic discourses ; Critical digital literacy ; Critical thinking ; Democratic values ; Discursos no democràtics ; Literacitat crítica digital ; Pensament crític ; Valors democràtics ; Discursos no democráticos ; Literacidad crítica digital ; Pensamiento crítico ; Valores democráticos ; Discours antidémocratiques ; Littératie numérique critique ; Esprit critique ; Valeurs démocratiques
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e905 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v14-n2-castellvi-tosar-santisteban
DOI: 10.5565/rev/jtl3.905


17 p, 743.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials)
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-07-21, darrera modificació el 2023-09-04



   Favorit i Compartir