Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Heroum virtutes : intessere eroi, intessere tele, intessere chiose, "artigiani" del mondo antico
Caciorgna, Marilena (Università degli Studi di Siena)

Títol variant: Heroum virtutes : teixir herois, teixir teles, teixir glosses, "artesans" del món antic
Títol variant: Heroum virtutes : weaving heroes, weaving canvases, weaving glosses, "artisans" of the ancient world
Títol variant: Heroum virtutes : tejer héroes, tejer telas, tejer glosas, "artesanos" del mundo antiguo
Data: 2021
Resum: Le fil rougedi questo breve saggio è l'arte del "tessere" che lega gli antichi ai "moderni": dall'èkphrasisdi Catullo intessuta nella coperta nuziale alla spalliera di Girolamo del Pacchia con l'abbandono di Arianna fino alle eroine intrecciate da artisti del Rinascimento, da Penelope che tesse il sudario di Laerte a Minerva maestra nell'arte della tessitura ai commentatori dei testi antichi, umanisti-artigiani che intessono chiose, contaminano fonti e creano nuovi "tessuti narrativi", come nel caso delle spalliere de Musée du Petit Palais di Avignone raffigurantiStorie di Minosse, Pasifae, Teseo, Arianna e Fedra. Letterati spesso dimenticati, "artigiani del mondo antico", chiosatori anonimi, ma che hanno influito sull'iconografia dei dipinti del Quattro-Cinquecento sia attraverso le loro postille che servono a intessere il ductusnarrativo sia come ideatori del programma consultati da committenti prestigiosi e attentamente seguiti da artisti in cerca di ispirazione.
Resum: El fil conductor d'aquest breu assaig és l'art de "teixir" que uneix els antics amb els "moderns": des de la ècfrasi de Catullo teixida en la manta nupcial fins al respatller de la cadira de Girolamo del Pacchia amb l'abandonament d'Arianna, fins a les heroïnes trenades per artistes renaixentistes; des de Penèlope que teixeix el sudari de Laertes fins a Minerva, mestra en l'art de teixir, fins als comentaristes de textos antics; humanistes-artesans que teixeixen glosses, contaminen fonts i creen nous "teixits narratius", com en el cas dels respatllers de les cadires del Museu del Petit Palais a Avinyó representant Històries de Minos, Pasífae, Teseu, Ariadna i Fedra. Escriptors sovint oblidats, "artesans del món antic", glosadors anònims, però que van influir en la iconografia de les pintures dels segles XV-XVI ja sigui a través de les seves anotacions que serveixen per teixir el ductus narratiu com a creadors dels programes iconogràfics consultats per prestigiosos mecenes i acuradament seguits per artistes a la recerca d'inspiració.
Resum: The guiding thread of this short essay is the art of "weaving" that binds the ancients to the "moderns": from Catullus' èkphrasiswoven into the wedding blanket to the chair back by Girolamo del Pacchia with the abandonment of Ariadne up to the weaving heroines by artists of the Renaissance, from Penelope who weaves the shroud of Laertes to Minerva, teacher of the art of weaving, to the commentators of ancient texts, humanist-artisans who weave glosses, blend together sources and create new "narrative fabrics", as in the case of the chair backs now in the Musée du Petit Palais in Avignon depicting stories of Minos, Pasiphae, Theseus, Ariadne and Phaedra. Often forgotten writers, "artisans of the ancient world", anonymous commentators who influenced the iconography of paintings of the fifteenth and sixteenth centuries both through their annotations that serve to weave the narrative ductusand as creators of the iconographical programs, consulted by prestigious patrons and attentively followed by artists looking for inspiration.
Resum: El hilo conductor de este breve ensayo es el arte de "tejer" que une los antiguos con los "modernos": desde la écfrasis de Catullo tejida en la manta nupcial hasta el respaldo de la silla de Girolamo del Pacchia con el abandono de Ariadna, hasta las heroínas trenzadas por artistas renacentistas; desde Penélope que teje el sudario de Laertes hasta Minerva, maestra en el arte de tejer, hasta los comentaristas de textos antiguos; humanistas-artesanos que tejen glosas, contaminan fuentes y crean nuevos "tejidos narrativos", como en el caso de los respaldos de las sillas del Museo del Petit Palais en Aviñón representando Historias de Minos, Pasifae, Teseo, Arianna y Fedra. Escritores a menudo olvidados, "artesanos del mundo antiguo", glosadores anónimos, pero que influyeron en la iconografía de las pinturas de los siglos XV-XVI ya sea a través de sus anotaciones que sirven para tejer el ductus narrativo como como creadores de los programas iconográficos consultados por prestigiosos mecenas y cuidadosamente seguidos por artistas a la búsqueda de inspiración.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Ariadne ; Penelope ; Giovanni delle Bande Nere ; Catullus ; Ovidius ; Bartholomaeus Merula ; Raphael Regius ; Girolamo del Pacchia ; Domenico Beccafumi ; Spalliere Campana ; Tessere ; Commentatori di testi antichi ; Umanisti-artigiani ; Weaving ; Commentators of ancient texts ; Humanist-artisans ; Arianna ; Catullo ; Ovidio ; Bartolomeo Merula ; Raffaele Regio ; Teixir ; Comentadors de textos antics ; Humanistes-artesans ; Ariadna ; Penèlope ; Ovidi ; Tejer ; Comentadores de textos antiguos ; Humanistas-artesanos ; Penélope
Publicat a: Quaderns d'Italià, Vol. 26 (2021) , p. 59-80 (Dossier 1) , ISSN 2014-8828

Adreça original: https://revistes.uab.cat/quadernsitalia/article/view/v26-caciorgna
DOI: 10.5565/rev/qdi.513


22 p, 3.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Quaderns d'italià
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-12-15, darrera modificació el 2022-11-09



   Favorit i Compartir