La conversa exploratòria i l'expressió artística per interpretar poesia : una anàlisi exploratòria en el marc d'una seqüència didàctica sobre vídeopoesia
Oltra Bernal, Adrià
Aliagas, Cristina, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: La conversación exploratoria y la expresión artística para interpretar poesía : un análisis exploratorio en el marco de una secuencia didáctica sobre vídeopoesía
Títol variant: Exploratory talk and artistic expression to interpret poetry : an exploratory analysis under a didactic sequence on video poetry
Data: 2020
Descripció: 125 pag.
Resum: Anàlisi d'una seqüència didàctica pilot emmarcada en la proposta artística i audiovisual Poesia Dibuixada, impulsada pel Portal LletrA i duta a l'àmbit educatiu, que cerca treballar la poesia mitjançant un projecte innovador a l'aula de secundària. La present recerca parteix de la voluntat d'indagar en la potencialitat del diàleg i de l'expres-sió artística com a eines per a la interpretació de textos poètics i la seva negociació col·la-borativa. Es tracta, doncs, d'una exploració de les respostes lectores dels adolescents en relació al progrés en la seva competència literària i en el seu gust per la poesia, entesa més enllà del sentit canònic. Així, es mostra com, en el treball analitzat, malgrat altres necessitats a tenir en compte per part dels docents en projectes similars futurs, les arts hi esdevenen context i mètode alhora. Els procediments seguits en l'anàlisi són una caracte-rització inicial del diàleg col·laboratiu que es genera en els grups de treball, l'exploració del seu producte resultant i finalment alguns apunts sobre les reinterpretacions dutes a terme i com reforcen la comprensió del text literari.
Resum: Análisis de una secuencia didáctica piloto enmarcada en la propuesta artística y audiovisual Poesía Dibujada, impulsada por el Portal LletrA y llevada al ámbito educativo, que busca trabajar la poesía mediante un proyecto innovador en el aula de secundaria. La presente investigación parte de la voluntad de indagar en la potencialidad del diálogo y de la expresión artística como herramientas para la interpretación de textos poéticos y su negociación colaborativa. Se trata, pues, de una exploración de las respues-tas lectoras de los adolescentes en relación con el progreso en su competencia literaria y en su gusto por la poesía, entendida más allá del sentido canónico. Así, se muestra cómo, en el trabajo analizado, a pesar de otras necesidades a tener en cuenta por parte de los docentes en proyectos similares futuros, las artes se convierten en contexto y método a la vez. Los procedimientos seguidos en el análisis son una caracterización inicial del diálogo colaborativo que se genera en los grupos de trabajo, la exploración de su producto resul-tante y finalmente algunos apuntes sobre las reinterpretaciones llevadas a cabo y cómo refuerzan la comprensión del texto literario.
Resum: Analysis of a pilot didactic sequence under the artistic and audiovisual proposal Poesia Dibuixada, promoted by Portal LletrA and brought to the educational field, which seeks working on poetry through an innovative project at highschool level. The present research is based on the will to investigate the dialogue and artistic expression's potential as tools for poetic texts interpretation and its collaborative negotiation. It is, therefore, about teenager reader responses exploring regarding to their progress in their literary skill and their taste for poetry, understood beyond the canonical sense. Thus, it is shown, in the analyzed work, despite other needs to be taken into account by teachers in similar future projects, how the arts become context and method at the same time. The procedures followed in the analysis are an initial characterization of the collaborative discussion generated within the working groups, the exploration of its resulting product and finally some notes on the reinterpretations carried out and how they reinforce the of the literary text understanding.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes [4314496]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes [1218]
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Competència literària ; Treball per projectes ; Creació artística i audiovisual ; Negociació col·laborativa ; Competencia literaria ; Trabajo por proyectos ; Creación artística y audiovisual ; Negociación colaborativa ; Literary competence ; Project work ; Artistic and audiovisual creation ; Collaborative negotiation



126 p, 1.7 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Ciències de l'Educació, TFM

 Registre creat el 2022-01-18, darrera modificació el 2022-01-20



   Favorit i Compartir