Web of Science: 29 cites, Scopus: 36 cites, Google Scholar: cites,
Intrinsically regulated learning is modulated by synaptic dopamine signaling
Ripollés, Pablo (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)
Ferreri, Laura (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)
Mas-Herrero, Ernest (McGill University, Montreal, Canada)
Alicart, Helena (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)
Gómez-Andrés, Alba (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)
Marco-Pallarés, Josep (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)
Antonijoan Arbós, Rosa Ma. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Farmacologia, de Terapèutica i de Toxicologia)
Noesselt, Toemme (Otto-von-Guericke University, Leipziger Straße, Magdeburg, German)
Valle, Marta (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Riba, Jordi (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Rodriguez-Fornells, Antoni (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)

Data: 2018
Resum: We recently provided evidence that an intrinsic reward-related signal-triggered by successful learning in absence of any external feedback -modulated the entrance of new information into long-term memory via the activation of the dopaminergic midbrain, hippocampus, and ventral striatum (the SN/VTA-Hippocampal loop; Ripollés et al. , 2016). Here, we used a double-blind, within-subject randomized pharmacological intervention to test whether this learning process is indeed dopamine-dependent. A group of healthy individuals completed three behavioral sessions of a language-learning task after the intake of different pharmacological treatments: a dopaminergic precursor, a dopamine receptor antagonist or a placebo. Results show that the pharmacological intervention modulated behavioral measures of both learning and pleasantness, inducing memory benefits after 24 hr only for those participants with a high sensitivity to reward. These results provide causal evidence for a dopamine-dependent mechanism instrumental in intrinsically regulated learning and further suggest that subject-specific reward sensitivity drastically alters learning success.
Ajuts: Instituto de Salud Carlos III CP04/00121
Ministerio de Economía, Industria y Competitividad PSI2011-29219
Ministerio de Economía, Industria y Competitividad AP2010-4179
Ministerio de Economía, Industria y Competitividad PSI2015-69178-P
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Learning ; Reward ; Memory ; Dopamine ; Word learning ; Language ; Human
Publicat a: eLife, Vol. 7 (august 2018) , ISSN 2050-084X

DOI: 10.7554/eLife.38113
PMID: 30160651


23 p, 809.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències de la salut i biociències > Institut de Recerca Sant Pau
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2022-02-07, darrera modificació el 2023-11-30



   Favorit i Compartir