L'Educació a través de les arts com a estratègia pel desenvolupament de l'autoestima en adolescents : investigació acció, la música com a eina transformadora
Sangüesa Font, Miquel
Morón, Mar, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Data: 2021
Descripció: 60 pag.
Resum: A continuació es presenta una investigació-acció sobre l'autoestima d'adolescents de Programes de Formació Inicial (PFI) a través d'un projecte d'educació a través de les arts (ETA) amb l'objectiu de desenvolupar la seva autoestima. El projecte musical va ser aplicat durant el transcurs del curs 2020-2021 a Palau-solità i Plegamans, Barcelona. L'alumnat va crear els seus propis instruments amb materials reciclats, va gravar la música i la poesia per acompanyar-la parlant sobre el seu autoconcepte i reforçant la seva autoestima. A partir de la investigació d'aquest projecte es conclou que l'ETA fomenta el desenvolupament de l'autoestima i l'autoconcepte dels adolescents sense el Graduat d'Educació Secundària Obligatòria (GESO) i en risc d'exclusió social. Les conclusions d'aquesta investigació també evidencien la validesa de l'educació a través de les arts com a metodologia educativa tant per a l'adquisició de competències tant psicoemocionals com les pròpies del mòdul de PFI.
Resum: A continuación se presenta una investigación-acción sobre la autoestima de adolescentes en Programas de Formación Inicial (PFI) a través de un proyecto de educación a través de las artes (ETA) con el objetivo de desarrollar su autoestima. El proyecto musical fue aplicado durante el curso 2020-2021 en Palau-solità y Plegamans, Barcelona. El alumnado creó sus propios instrumentos con materiales reciclados, grabó la música y la poesía que la acompaña hablando sobre su autoconcepto y reforzando su autoestima. A partir de la investigación de este proyecto se concluye que la ETA fomenta el desarrollo de la autoestima y el autoconcepto de los adolescentes sin el Graduado de Educación Secundaria Obligatoria (GESO) y en riesgo de exclusión social. Las conclusiones de esta investigación también evidencian la validez de la educación a través de las artes como metodología educativa para la adquisición de competencias tanto psicoemocionales como las propias del módulo de PFI.
Resum: This paper presents action-research on the self-esteem of adolescents in Initial Training Programmes (PFI) through education through the arts (ETA) project with the aim of developing their self-esteem. The music project was implemented during the academic year 2020-2021 in Palau-solità i Plegamans, Barcelona. The pupils created their own instruments with recycled materials and recorded music and poetry to accompany them, talking about their self-concept and reinforcing their self-esteem. The research of this project concludes that ETA fosters the development of self-esteem and self-concept of adolescents in the Compulsory Secondary Education Graduate (GESO) and in risk of social exclusion. The conclusions of this research also show the value of education through the arts as an educational methodology for both the acquisition of psycho-emotional competencies and the practices of the PFI module.
Nota: Especialitat: E6 Art, Cos i Moviment
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Recerca en Educació [4313815]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Recerca en Educació [1169]
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Educació a través de les arts ; Investigació basada en les arts ; Adolescència ; PFI ; Autoestima ; Autoconcepte ; Fracàs escolar ; Educación a través de las artes ; Investigación basada en las artes ; Adolescencia ; Autoconcepto ; Fracaso escolar ; Education through the arts ; Arts-based research ; Adolescence ; Self-esteem ; Self-concept ; School failure



61 p, 20.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Ciències de l'Educació, TFM

 Registre creat el 2022-03-17, darrera modificació el 2022-03-21



   Favorit i Compartir