De hombre a negro, mulato y viceversa : Masculinidades y estereotipos racistas en el Ciclo de Centro Habana de Pedro Juan Gutiérrez
Colón Pichardo, Maikel
Ferrús Antón, Beatriz, dir.

Data: 2021
Resum: La representació de les masculinitats en interacció amb els estereotips racistes en el Cicle Centre Havana de l'escriptor cubà Pedro Juan Gutiérrez encarna un camp de discussió en el qual convergeixen diferents imatges de "raça", mestissatge i sexualitat. La nostra recerca examina les trames discursives que, des de la hipèrbole, estableixen les distincions, entre diferents personatges, que reforcen la idea de subalternitat pel que fa a la concepció de la masculinitat de l'home negre i el mulat. En aquest ordre recorrerem a discutir amb els processos quotidians d'enunciació, presents en les obres, dins del Període Especial, que apunten als límits que visualitzen la relació conflictiva entre identitats racials i de gènere.
Resum: La representación de las masculinidades en interacción con los estereotipos racistas en el Ciclo de Centro Habana del escritor cubano Pedro Juan Gutiérrez personifica un campo de discusión en el que convergen diferentes imágenes sobre la "raza", el mestizaje y la sexualidad. Nuestra investigación examina las tramas discursivas que desde la hipérbole, establecen las distinciones, entre diferentes personajes, que refuerzan la idea de subalternidad en cuanto a la concepción de la masculinidad del hombre negro y mulato. En ese orden recurriremos a debatir con los procesos cotidianos de enunciación, presente en las obras, dentro del Periodo Especial, que señalan las fronteras que visualizan la relación conflictiva entre las identidades raciales y de género.
Resum: The depiction of masculinities in interaction with racist stereotypes in the Centro Habana Cycle by the Cuban writer Pedro Juan Gutiérrez embodies a field of discussion in which different images of "race", mestizaje and sexuality converge. Our research examines the discursive plots that, since hyperbole, establish the distinctions, between different characters, that reinforce the idea of subalternity in terms of the conception of the masculinity of the black man and mulatto. In this order we will resort to discussing with the daily processes of enunciations, present in the novels, within the Special Period, which point to the boundaries that visualize the conflicting relationship between racial and gender identities.
Nota: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Col·lecció: Programa de Doctorat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Masculinitat ; Masculinidad ; Masculinity ; Raça ; Raza ; Race ; Sexualitat ; Sexualidad ; Sexuality ; Ciències Humanes

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/673653


271 p, 2.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2022-04-05, darrera modificació el 2023-05-04



   Favorit i Compartir