Estrategias para la educación intercultural en la escuela a través de los recursos educativos de las industrias culturales
Bedoya Ospina, Rosa Yamile
Essomba Gelabert, Miquel Àngel, dir.
Iglesias Vidal, Edgar, dir.

Data: 2021
Resum: L'estudi actual té com a objectiu específic identificar en equipaments i organitzacions culturals, elements que puguin integrar-se en l'organització escolar per generar processos d'aprenentatge que permetin aportar a l'diàleg intercultural i ampliar les maneres de crear, produir i distribuir la cultura. L'estudi és de naturalesa qualitativa i utilitza un disseny interpretatiu per descobrir les condicions que les organitzacions i equipaments culturals tenen en compte per buscar un espai de trobada entre el món educatiu i el món cultural. Per a la investigació es va fer una entrevista semiestructurada i l'anàlisi documental de 16 experiències; 8 de organitzacions culturals i 8 d'equipaments culturals. L'anàlisi de dades es va fer mitjançant Atlas. ti. Els resultats mostren que l'organització escolar ha d'actualitzar-sota els paradigmes culturals contemporanis i és la institució més democratitzadora per impulsar l'emprenedoria de gestors culturals, la creació de públics participatius, l'educació de consumidors crítics i la formació de ciutadania cultural. L'estudi contribueix a la recerca existent sobre educació intercultural a l'proposar la intersecció entre cultura i educació des de l'aprenentatge dialògic i les comunitats d'aprenentatge, amb la perspectiva que l'accés a la cultura genera nous sectors de treball i facilita la implicació dels col·lectius amb dificultats d'inserció en l'entorn laboral.
Resum: El estudio actual tiene como objetivo específico identificar en equipamientos y organizaciones culturales, elementos que puedan integrarse en la organización escolar para generar procesos de aprendizaje que permitan aportar al diálogo intercultural y ampliar las maneras de crear, producir y distribuir la cultura. El estudio es de naturaleza cualitativa y utiliza un diseño interpretativo para descubrir las condiciones que las organizaciones y equipamientos culturales tienen en cuenta para buscar un espacio de encuentro entre el mundo educativo y el mundo cultural. Para la investigación se hizo una entrevista semiestructurada y el análisis documental de 16 experiencias; 8 de organizaciones culturales y 8 de equipamientos culturales. El análisis de datos se hizo mediante Atlas. ti. Los resultados muestran que la organización escolar debe actualizarse bajo los paradigmas culturales contemporáneos y es la institución más democratizadora para impulsar el emprendimiento de gestores culturales, la creación de públicos participativos, la educación de consumidores críticos y la formación de ciudadanía cultural. El estudio contribuye a la investigación existente sobre educación intercultural al proponer la intersección entre cultura y educación desde el aprendizaje dialógico y las comunidades de aprendizaje, con la perspectiva de que el acceso a la cultura genera nuevos sectores de trabajo y facilita la implicación de los colectivos con dificultades de inserción en el entorno laboral.
Resum: The current study has the specific objective of identifying in cultural facilities and organizations, elements that can be integrated into the school organization to generate learning processes that allow to contribute to intercultural dialogue and expand the ways of creating, producing and distributing culture. The study is qualitative in nature and uses an interpretive design to discover the conditions that cultural organizations and facilities take into account to seek a meeting space between the educational world and the cultural world. For the investigation, a semi-structured interview and documentary analysis of 16 experiences were carried out; 8 from cultural organizations and 8 from cultural facilities. Data analysis was done using Atlas. ti. The results show that the school organization must be updated under contemporary cultural paradigms and is the most democratizing institution to promote the entrepreneurship of cultural managers, the creation of participatory audiences, the education of critical consumers and the formation of cultural citizenship. The study contributes to existing research on intercultural education by proposing the intersection between culture and education from dialogic learning and learning communities, with the perspective that access to culture generates new sectors of work and facilitates the involvement of groups. with difficulties of insertion in the work environment.
Nota: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Col·lecció: Programa de Doctorat en Educació
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Organització escolar ; Organización escolar ; School organization ; Indústries culturals ; Industrias culturales ; Cultural industries ; Diàleg intercultural ; Diálogo intercultural ; Intercultural dialogue ; Ciències Socials

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/673684


282 p, 15.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2022-04-05, darrera modificació el 2023-12-05



   Favorit i Compartir