Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Desinfaketion Hub : una propuesta docente para llevar la verificación de la desinformación política a las aulas
Pérez-Escolar, Marta (Universidad Loyola)
Varona Aramburu, David (Universidad Complutense de Madrid)

Títol variant: Desinfaketion Hub : una proposta docent per portar la verificació de la desinformació política a les aules
Títol variant: Desinfaketion Hub : a teaching proposal to conduct verification against political disinformation in the classroom
Data: 2022
Resum: Las predicciones del informe Gartner (2017) para el año 2022 auguran que la mayoría de los ciudadanos de países desarrollados consumirán más bulos, información engañosa o inexacta que información verídica. Cada vez resulta más evidente que la desinformación se ha convertido en un importante problema global (European Commission, 2021), pero también lo es la misinformación, pues contribuye, en igual medida, a nutrir el clima de infodemia (WHO, 2020) en la sociedad. Por ello, bajo este marco social, la principal labor de las universidades y, más concretamente, de las facultades de Ciencias de la Información y de la Comunicación debe ser alfabetizar a los estudiantes sobre los peligros de estos desórdenes informativos (Wardle y Derakhshan, 2017) y entrenar las competencias de los alumnos para que puedan combatir la desinformación y la misinformación de forma autónoma. Con base en esta premisa, esta investigación presenta una iniciativa académica, que está vinculada a un proyecto de innovación docente, con la que se busca ejercitar las competencias de verificación de los alumnos del Grado de Comunicación en Sevilla y en Córdoba. Para ello, a través de la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), se ha diseñado y creado una plataforma de verificación, denominada Desinfaketion Hub, donde los alumnos de la asignatura de Opinión pública - 4º curso del Grado de Comunicación- y de Periodismo digital - 3º curso de Comunicación- difunden y publican, semanalmente, noticias alfabetizadores y desmentidos de los bulos que detectan en medios locales o autonómicos y en redes sociales.
Resum: Les prediccions de l'informe Gartner (2017) per a l'any 2022 auguren que la majoria dels ciutadans de països desenvolupats consumiran més notícies falses, informació enganyosa o inexacta que informació verídica. Cada vegada resulta més evident que la desinformació s'ha convertit en un important problema global (European Commission, 2021), però també ho és la informació errònia, perquè contribueix, de la mateixa manera, a nodrir el clima d'infodèmia (WHO, 2020) en la societat. Per això, sota aquest marc social, la principal tasca de les universitats i, més concretament, de les facultats de Ciències de la Informació i de la Comunicació ha de ser alfabetitzar els estudiants sobre els perills d'aquests desordres informatius (Wardle i Derakhshan, 2017) i entrenar les competències dels alumnes perquè puguin combatre la desinformació i la informació errònia autònomament. Amb base en aquesta premissa, aquesta recerca presenta una iniciativa acadèmica, que està vinculada a un projecte d'innovació docent, amb la qual es busca exercitar les competències de verificació dels alumnes del Grau de Comunicació a Sevilla i a Còrdova. Per fer-ho, a través de la metodologia d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), s'ha dissenyat i creat una plataforma de verificació, denominada Desinfaketion Hub, on els alumnes de l'assignatura d'Opinió Pública - 4t curs del Grau de Comunicació- i de Periodisme Digital - 3r curs de Comunicació- difonen i publiquen, setmanalment, notícies alfabetitzadores i desmentiments de les notícies enganyoses que detecten als mitjans locals o autonòmics i a les xarxes socials.
Resum: The Gartner report (2017) predicted that in 2022 most citizens in developed countries will consume more hoaxes and misleading or inaccurate information than true information. It is becoming increasingly clear that disinformation has become a major global problem (European Commission, 2021), but so is misinformation, since it contributes, in equal measure, to nurturing the infodemic climate (WHO, 2020) in society. Given this social framework, therefore, the main task of universities, and more specifically of Faculties of Information and Communication Sciences, should be to educate students on the dangers of these informational disorders (Wardle & Derakhshan, 2017) and to train students' skills so they can fight disinformation and misinformation autonomously. Based on this premise, this study presents an academic initiative linked to an innovative teaching project that aims to test the verification skills of undergraduate Communications students in Seville and Córdoba. To do this, through the Project-Based Learning (PBL) methodology, a verification platform has been designed and created, called Desinfaketion Hub, in which students taking courses in either digital journalism or public opinion (in the third and fourth year of the Communications degree, respectively) publish literacy news and denials of hoaxes each week that they detect in local or regional media and on social networks.
Resum: Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. Anàlisi publishes science articles in the fields of the communication sciences: journalism, advertising and public relations, audiovisual communication, internet, multimedia and similar areas, always from the social and cultural viewpoint and following the theoretical and methodological approaches of the media studies disciplines. Anàlisi will especially value articles from competitive research projects, with a clear articulation of theory and methodology, a well-defined and up-to-date theoretical framework, and proposed as a significant contribution to their subject area and field.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Competencias ; Desinformación ; Innovación docente ; Misinformación ; Verificación ; Aprendizaje basado en proyectos ; Aprenentatge basat en projectes ; Competències ; Desinformació ; Innovació docent ; Informació errònia ; Verificació ; Project-based learning ; Skills ; Disinformation ; Teaching innovation ; Misinformation ; Fact-checking
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 66 (2022) , p. 131-151 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v66-perez-varona
DOI: 10.5565/rev/analisi.3482


22 p, 213.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-07-02, darrera modificació el 2023-05-22



   Favorit i Compartir