Web of Science: 1 cites, Scopus: 4 cites, Google Scholar: cites
Las escuelas infantiles 0-3 en Navarra : características, estrategias y retos para promover la equidad
Martínez Virto, Lucía (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Sociología y Trabajo Social)
Canals Botas, Leonor (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Sociología y Trabajo Social)

Títol variant: Les escoles infantils 0-3 a Navarra : característiques, estratègies i reptes per a promoure l'equitat
Títol variant: Nursery schools for 0 to 3-year-olds in Navarra : Characteristics, strategies and challenges to promote equity
Data: 2022
Resum: La extensión del 0-3 en España es ya un reto presente en las agendas políticas estatales, autonómicas y locales. Contemplado en las normativas estatales desde hace décadas, su desarrollo por parte de ayuntamientos y gobiernos regionales ha sido especialmente intenso en los últimos años. Sin embargo, analizar este aspecto no es tarea sencilla. La diversidad de modelos y la ausencia de datos comparables entre territorios no hacen fácil avanzar en la generación de conocimiento. Tan solo los estudios de caso, con sus especificidades, permiten profundizar en los modelos de gestión y su impacto. El objetivo de este artículo es presentar cómo el paradigma de atención 0-3 de Navarra ha respondido al reto de promover un modelo más equitativo y universal. Desde un análisis específico de su evolución y sus distintas medidas de extensión, se pretende identificar las estrategias orientadas a la extensión universal y la equidad en el acceso a la infancia más vulnerable al sistema 0-3. Para ello, se realiza un análisis normativo y estadístico de fuentes secundarias, así como distintas entrevistas en profundidad a personal técnico y de gestión. Los resultados aspiran a presentar las medidas desarrolladas y a compartir sus avances y retos con otros territorios, de tal forma que contribuyan a generar conocimiento sobre el desarrollo de esta política de promoción de la infancia.
Resum: L'extensió del 0-3 a Espanya és ja un repte present en les agendes polítiques estatals, autonòmiques i locals. Contemplat en les normatives estatals des de fa dècades, el seu desenvolupament per part d'ajuntaments i governs regionals ha estat especialment intens en els últims anys. No obstant això, analitzar aquest aspecte no és tasca senzilla. La diversitat de models i l'absència de dades comparables entre territoris no fan fàcil avançar en la generació de coneixement. Tan sols els estudis de cas, amb les seves especificitats, permeten aprofundir en els models de gestió i el seu impacte. L'objectiu d'aquest article és presentar com el paradigma d'atenció 0-3 de Navarra ha respost al repte de promoure un model més equitatiu i universal. Des d'una anàlisi específica de la seva evolució i les seves diferents mesures d'extensió, es pretén identificar les estratègies orientades a l'extensió universal i l'equitat en l'accés a la infància més vulnerable al sistema 0-3. Per a això, es realitza una anàlisi normativa i estadístic de fonts secundàries, així com diferents entrevistes en profunditat a personal tècnic i de gestió. Els resultats aspiren a presentar les mesures desenvolupades i a compartir els seus avanços i reptes amb altres territoris, de tal forma que contribueixin a generar coneixement sobre el desenvolupament d'aquesta política de promoció de la infància.
Resum: The provision of early childhood education for 0 to 3-year-olds in Spain is a challenge for state, regional and local policy agendas. Regulated by state legislation for many decades, the evolution of educational policy for 0 to 3-year-olds by city councils and regional governments has been especially intense in recent years. However, analysing this evolution is not an easy task. The diversity of models and the absence of comparable data between regions makes analysis difficult. Only case studies, which are necessarily specific, enable us to look into mod- els of delivery and impact in more depth. The aim of this paper is to show how the provision of early childhood education in Navarra has responded to the challenge of promoting a more equitable and universal model. Through a specific analysis of the development and various models of educational provision, the paper aims to identify strategies aimed at providing universal and equitable access to early childhood education for the most vulnerable children. A review of secondary regulatory and statistical sources is carried out, as well as in-depth interviews with technical and management personnel. The results aim to show the measures taken, and to share progress and challenges with other regions, to ultimately cont ibute to the understanding of the evolution of this policy for early childhood development.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: 0-3 ; Navarra ; Acceso ; Cobertura ; Financiación ; Equidad ; Access ; Coverage ; Financing ; Equity ; Accés ; Finançament ; Equitat
Publicat a: Papers : revista de sociologia, Vol. 107 Núm. 3 (2022) , p. e3059 (Artículos de monográfico) , ISSN 2013-9004

Adreça original: https://papers.uab.cat/article/view/v107-n3-martinez-virto-canals
DOI: 10.5565/rev/papers.3059


21 p, 511.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Papers

 Registre creat el 2022-07-13, darrera modificació el 2022-07-22



   Favorit i Compartir