Scopus: 6 citas, Google Scholar: citas,
Nature-Based Climate Solutions in European Schools : A Pioneering Co-designed Strategy Towards Urban Resilience : Unravelling the transformative potential of institutional and grassroots initiatives
Baró Porras, Francesc (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Camacho, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Perez del pulgar, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Ruiz Mallén, Isabel (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació)
García-Serrano, Pablo (Serendipia Educativa)

Publicación: Switzerland : Springer Cham, 2022
Descripción: 241 pàg.
Resumen: As cities around the world are increasingly facing the impacts of climate change, a growing number of municipalities are leading collaborative projects to adapt schools to rising temperatures. The implementation of nature-based solutions (NBS) is highlighted as an important component to be included in these initiatives given their multifunctional and cost-effective character. However, the challenges and upscaling opportunities of these pioneering projects are still not well understood nor systematically studied on a comparative basis. This study explores and compares three European pilot nature-based projects aiming to make schools more resilient to climate change impacts while creating other co-benefits for children and the wider local community. These projects are Oasis (Paris), Climate Shelters (Barcelona) and Care in School Environments (Madrid). Building on a framework for assessing the co-benefits of urban NBS, the comparative analysis explores the selection criteria of schools and their equity implications, the multifunctional role of NBS beyond climate adaptation, the main aspects and challenges related to the co-design process and the subsequent project implementation and the potential for upscaling at the city level. Based on this exploration, we contend that nature-based climate adaptation projects in schools can be a spearhead for a wider community-based strategy towards urban resilience.
Ayudas: European Commission 678034
European Commission 730243
Ministerio de Ciencia e Innovación CEX2019-000940-M
Ministerio de Economía y Competitividad RYC-2015-17676
Nota: Unidad de excelencia María de Maeztu CEX2019-000940-M
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès
Colección: The Urban Book Series
Documento: Capítol de llibre ; recerca ; Versió publicada
Materia: Nature-Based Solutions ; Green resilient infrastructure ; Children's geographies ; Urban equity ; Green schoolyards
ISBN: 978-3-031-07301-4
Publicado en: Urban Resilience to the Climate Emergency: Unravelling the transformative potential of institutional and grassroots initiatives, 2022, p. 125-146

DOI: 10.1007/978-3-031-07301-4_6


22 p, 986.2 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Ciencias > Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA)
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2022-10-26, última modificación el 2024-03-09



   Favorit i Compartir