Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Atribuciones de género y construcción de identidades en la literatura infantil sobre prehistoria
San Martín Zapatero, Aberto (Universidad de Burgos)
Ortega-Sánchez, Delfín (Universidad de Burgos)

Títol variant: Atribucions de gènere i construcció d'identitats a la literatura infantil sobre prehistòria
Títol variant: Gender attributions and the construction of identities in children's literature on prehistory
Títol variant: Attributions de genre et construction des identités dans la littérature de jeunesse sur la préhistoire
Data: 2022
Resum: El presente estudio tiene como objetivo analizar las atribuciones de género y los mecanismos de construcción identitaria de las narrativas literarias infantiles sobre prehistoria. Con este objetivo, aplica la técnica de análisis de contenido para describir e interpretar el sentido de los textos y de las ilustraciones desde los parámetros narrativos espacio-acción. Los resultados obtenidos informan de la permanencia de atribuciones y expresiones simbólicas del género desde enfoques androcéntricos, que distorsionan la transposición didáctica de los últimos avances científicos.
Resum: El present estudi té com a objectiu analitzar les atribucions de gènere i els mecanismes de construcció identitaria de les narratives literàries infantils sobre prehistòria. Amb aquest objectiu, s'aplica la tècnica d'anàlisi de contingut per descriure i interpretar el sentit dels textos i de les il·lustracions des dels paràmetres narratius espai-acció. Els resultats obtinguts informen de la permanència d'atribucions i expressions simbòliques del gènere des d'enfocaments androcèntrics, que limiten la transposició didàctica dels últims avenços científics.
Resum: This study aims to analyze the gender attributions and identity-building mechanisms of children's literary narratives about prehistory. To this end, it applies the technique of content analysis to describe and interpret the meaning of texts and illustrations from the space-action narrative parameters. The results obtained report the permanence of symbolic attributions and expressions of the genre from androcentric approaches, which limit the didactic transposition of the latest scientific advances.
Resum: L'objectif de cette étude est d'analyser les attributions de genre et les mécanismes de construction identitaire dans les récits littéraires pour enfants sur la préhistoire. À cette fin, elle applique la technique de l'analyse de contenu pour décrire et interpréter le sens des textes et des illustrations à partir des paramètres de la narration spatio-actionnelle. Les résultats obtenus rendent compte de la permanence des attributions et des expressions symboliques du genre à partir d'approches androcentriques, qui faussent la transposition didactique des dernières avancées scientifiques.
Nota: Esta investigación forma parte de la Tesis Doctoral La prehistoria cuenta: incidencia de una metodología aplicada para la didáctica de la prehistoria (Universidad de Burgos, 2019), dirigida por el Dr. Delfín Ortega-Sánchez y el Dr. Juan Alfredo Jiménez Eguizábal, y realizada al amparo del Grupo de Investigación DHISO-UBu.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Literatura infantil ; Género ; Didáctica de las ciencias sociales ; Prehistoria ; Gènere ; Didàctica de les ciències socials ; Prehistòria ; Children's literature ; Gender ; Didactics of social sciences ; Prehistory ; Littérature de jeunesse ; Genre ; Didactique des sciences sociales ; Préhistoire
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 3 (2022) , p. e973 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v15-n3-sanmartin-ortega
DOI: 10.5565/rev/jtl3.973


25 p, 1.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-11-28, darrera modificació el 2023-04-30



   Favorit i Compartir