Web of Science: 0 citas, Scopus: 0 citas, Google Scholar: citas,
Heterogeneity in Response to MCT and Psychoeducation : A Feasibility Study Using Latent Class Mixed Models in First-Episode Psychosis
Ferrer-Quintero, Marta (Parc Sanitari Sant Joan de Déu)
Fernández, Daniel (Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech)
López-Carrilero, Raquel (Sant Joan de Déu Research Foundation)
Díaz-Cutraro, L (Ramon Llull University. COMSAL Research Group)
Verdaguer-Rodríguez, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
García-Mieres, Helena (Universitat Pompeu Fabra. Departament de Medicina i Ciències de la Vida)
Huerta-Ramos, Elena (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental)
Gómez-Benito, Juana (Universitat de Barcelona. Departament de Psicologia Social i Psicologia Quantitativa)
Peláez, Trini (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental)
Birulés, Irene (Universitat de Barcelona. Departament de Psicologia Social i Psicologia Quantitativa)
Barajas Vélez, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Pousa, Esther (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Barrigón, María Luisa (Hospital Universitario Virgen del Rocío (Sevilla, Andalusia))
Gutiérrez-Zotes, Alfonso (Hospital Universitari Institut Pere Mata, Reus)
Grasa, Eva (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Ruiz-Delgado, Isabel (Unidad de Salud Mental Comunitaria Malaga Norte)
Lorente-Rovira, Esther (Hospital Clínic Universitari (València))
Cid Colom, Jordi (Institut d'Assistencia Sanitària, Girona. Mental Health & Addiction Research Group)
Ochoa, Susana (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental)
Universitat de Barcelona. Grupo de Estudios de Invariancia de la Medida y Análisis del Cambio (GEIMAC)

Fecha: 2022
Resumen: Metacognitive training (MCT) is an effective treatment for psychosis. Longitudinal trajectories of treatment response are unknown but could point to strategies to maximize treatment efficacy during the first episodes. This work aims to explore the possible benefit of using latent class mixed models (LCMMs) to understand how treatment response differs between metacognitive training and psychoeducation. We conducted LCMMs in 28 patients that received MCT and 34 patients that received psychoeducation. We found that MCT is effective in improving cognitive insight in all patients but that these effects wane at follow-up. In contrast, psychoeducation does not improve cognitive insight, and may increase self-certainty in a group of patients. These results suggest that LCMMs are valuable tools that can aid in treatment prescription and in predicting response to specific treatments.
Ayudas: Ministerio de Ciencia e Innovación PID2019-104830RB-I00
Instituto de Salud Carlos III PI11/01347
Instituto de Salud Carlos III PI14/00044
Instituto de Salud Carlos III PI18/00212
"la Caixa" Foundation PI-0193/2014
Agencia Estatal de Investigación RTI2018-100927-J-I00
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: First-episode psychosis ; Social cognition ; Metacognition ; Latent class mixed models ; Metacognitive training ; Psychoeducation
Publicado en: Healthcare, Vol. 10 (october 2022) , ISSN 2227-9032

DOI: 10.3390/healthcare10112155
PMID: 36360496


13 p, 1.9 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2022-12-01, última modificación el 2023-11-30



   Favorit i Compartir