Google Scholar: cites
Los límites entre el complemento de régimen y el complemento circunstancial
Chacón García, Carmen (Universidad Complutense de Madrid)

Títol variant: Els límits entre el complement de règim i el complement circunstancial
Títol variant: The limits between the regime complement and the circumstantial complement
Data: 2022
Resum: Este artículo constituye una revisión de los conceptos de complemento de régimen y complemento circunstancial. Se presentan una serie de criterios sintácticos para identificar estos constituyentes, que presentan en ocasiones una estructura aparentemente semejante. El objetivo es mostrar cómo la teoría de la predicación facilita la enseñanza de esta parcela del sistema lingüístico, a través del análisis de estructuras breves y sencillas. La reflexión gramatical que se plantea está fundamentada en dos publicaciones académicas: la Nueva gramática de la lengua española (NGLE) y el Glosario de términos gramaticales (GTG). Este artículo presenta, en primer lugar, una caracterización del complemento de régimen y el complemento circunstancial, a partir de las nociones semánticas de predicado, argumento y adjunto. En la segunda parte, abordaremos las fronteras borrosas de esta clasificación, que no siempre permite identificar con claridad los constituyentes. Por último, planteamos modelos de ejercicios y actividades que permiten reflexionar sobre estas funciones sintácticas, siguiendo las recomendaciones para el aprendizaje de la gramática en secundaria y bachillerato de Gallego y Bosque (2016).
Resum: Aquest article constitueix una revisió dels conceptes de complement de règim i complement circumstancial. Es presenten una sèrie de criteris sintàctics per a identificar aquests constituents, que presenten a vegades una estructura aparentment semblant. L'objectiu és mostrar com la teoria de la predicació facilita l'ensenyament d'aquesta parcel·la del sistema lingüístic, a través de l'anàlisi d'estructures breus i senzilles. La reflexió gramatical que es planteja està fonamentada en dues publicacions acadèmiques: la Nova gramàtica de la llengua espanyola (NGLE) i el Glossari de termes gramaticals (GTG). Aquest article presenta, en primer lloc, una caracterització del complement de règim i el complement circumstancial, a partir de les nocions semàntiques de predicat, argument i adjunt. En la segona part, abordarem les fronteres borroses d'aquesta classificació, que no sempre permet identificar amb claredat els constituents. Finalment, plantegem models d'exercicis i activitats que permeten reflexionar sobre aquestes funcions sintàctiques, seguint les recomanacions per a l'aprenentatge de la gramàtica en secundària i batxillerat de Gallego i Bosc (2016).
Resum: The present work provides an overview of the notions 'Argumental prepositional complement' and 'Circumstantial adjunct'. I attempt to provide a set of criteria which are useful in the characterization of both syntactic functions, which only share a formal identity. We argue that the predicate theory enables a more accurate explanation of this part of syntax analysis. We follow the work of the Association of Academies of the Spanish Language in the Nueva gramática de la lengua española (NGLE) and the Glosario de términos gramaticales (GTG). In this chapter I first characterize the 'Argumental prepositional complement' and the 'Circumstantial adjuncts', based on semantic notions and the argument-adjunct distinction. Secondly, I show some problems of syntactic categorization which arise when both functions converge in many border cases. I finish with a set of exercises and activities focused on both syntactic functions for learning grammar in secondary and baccalaureate, following the recommendations of Gallego and Bosque (2016).
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Argumental prepositional complement ; Circumstantial complement ; Argument ; Adjunct ; Grammar teaching ; Complemento de régimen preposicional ; Complemento circunstancial ; Argumento ; Adjunto ; Enseñanza de la gramática ; Complement de règim preposicional ; Complement circunstancial ; Adjunt ; Ensenyament de la gramàtica
Publicat a: ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 5 Núm. 1 (2022) , p. 80-102 (Artículos) , ISSN 2565-0394

Adreça original: https://revistes.uab.cat/regroc/article/view/v5-chacon
DOI: 10.5565/rev/regroc.88


23 p, 361.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-12-20, darrera modificació el 2024-03-20



   Favorit i Compartir