Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations
«Et aliorum quam plurimorum quorum numerum sola Dei sciencia colligit». Las reliquias relacionadas en el Acta de apertura del Arca Santa de la catedral de Oviedo (1075) : el recuerdo de lo olvidado
Alonso Álvarez, Raquel (Universidad de Oviedo)

Additional title: «Et aliorum quam plurimorum quorum numerum sola Dei sciencia colligit». Les relíquies que consten a l'Acta d'obertura de l'Arca Santa de la catedral d'Oviedo (1075) : el record de l'oblidat
Additional title: "Et aliorum quam plurimorum quorum numerum sola Dei sciencia colligit". The holy relics linked to the official opening of the Arca Santa of the Cathedral of Oviedo (1075) : remembrance of the forgotten
Date: 2022
Abstract: En el Archivo de la Catedral de Oviedo se custodia la llamada Acta de apertura del Arca Santa, fechada en 1075 pero únicamente conservada gracias a dos copias realizadas en el siglo XIII. El Acta recoge aspectos relativos a la historia y a los intentos de apertura, así como al ceremonial que se siguió en 1075 para proceder a la inspección del relicario en presencia del rey Alfonso VI y su familia, abades, obispos y aristócratas. Incluye, además, el listado de elementos sagrados incluidos en aquel momento en el contenedor, a cuyo análisis, en su contexto hispánico y europeo, se dedica este artículo. En primer lugar, se ha intentado completar la identificación de las reliquias del Arca Santa, partiendo de estudios previos y utilizando calendarios, vitae y martirologios que, razonablemente, podemos suponer que se custodiaban en San Salvador en el momento en que se procede a la apertura. A continuación, se ha comparado el listado ovetense con los registrados en otros centros religiosos peninsulares y europeos, con el objeto de comprobar las semejanzas y las diferencias territoriales. Se advierte que todas las colecciones cuentan con un sustrato común compuesto por restos de personajes evangélicos y santos internacionales (generalmente paleocristianos) al que se añaden figuras locales o de mayor proximidad al centro propietario de las reliquias. Por último, y esta es una de las principales aportaciones del presente trabajo, se ha comprobado el carácter dudoso de muchas identificaciones, manifestada ya en el curso de las aperturas medievales de relicarios. La infrecuencia con que se realizaban estas ceremonias debía de propiciar un deterioro de los tituli y auténticas asociados a las reliquias, lo que favorecía, por un lado, reinterpretaciones basadas en la información hagiográfica con la que contaba cada centro, y, por otro, iba incrementando progresivamente el número de restos cuya identificación resultaba imposible, pero que, dado su indiscutido carácter sacro, continuaban conservándose en los relicarios y recibiendo culto.
Abstract: A l'Arxiu de la catedral d'Oviedo es custodia l'anomenada Acta d'obertura de l'Arca Santa, datada el 1075, però únicament conservada gràcies a dues còpies realitzades al segle XIII. L'Acta recull aspectes relatius a la història i als intents d'obertura, així com al cerimonial que es va seguir el 1075 per procedir a la inspecció del reliquiari en presència del rei Alfons VI i la seva família, abats, bisbes i aristòcrates. Inclou, a més, la llista d'elements sagrats inclosos en aquell moment en el contenidor, a l'anàlisi del qual, en el context hispànic i europeu, es dedica aquest article. En primer lloc, s'ha intentat completar la identificació de les relíquies de l'Arca Santa partint d'estudis previs i utilitzant calendaris, vitae i martirologis que, raonablement, podem suposar que es custodiaven a Sant Salvador en el moment en què es procedeix a l'obertura. A continuació, s'ha comparat la llista d'Oviedo amb les registrades en altres centres religiosos peninsulars i europeus, a fi de comprovar les semblances i les diferències territorials. S'adverteix que totes les col·leccions tenen un substrat comú compost per restes de personatges evangèlics i sants internacionals (generalment paleocristians), al qual s'afegeixen figures locals o més pròximes al centre propietari de les relíquies. Finalment, i aquesta és una de les principals aportacions del present treball, s'ha comprovat el caràcter dubtós de moltes identificacions, manifestada ja en el curs de les obertures medievals de reliquiaris. La infreqüència amb què es realitzaven aquestes cerimònies havia de propiciar una deterioració dels tituli i autèntiques associats a les relíquies, la qual cosa afavoria, d'una banda, reinterpretacions basades en la informació hagiogràfica de què disposava cada centre i, d'una altra, anava incrementant progressivament el nombre de restes la identificació de les quals resultava impossible, però que, atès el seu indiscutible caràcter sacre, continuaven conservant-se en els reliquiaris i rebent culte.
Abstract: The archives of the Cathedral of Oviedo contain a record of the official opening of the Arca Santa [Holy Ark or Chest] in 1075, which only survives thanks to two copies made in the 13th century. The document includes aspects relating to the history and earlier attempts to open the Arca Santa, and the opening that finally took place in 1075 in the presence of King Alfonso VI and his family, as well as abbots, bishops and aristocrats. The text also lists the holy items that the chest was found to contain at that time, which this paper will examine in their Hispanic and European context. First, the paper attempts to identify fully the relics found in the Arca Santa, using earlier studies as well as calendars, biographies and martyrologies that can reasonably be assumed to have present in the cathedral of San Salvador during that era. Next, this list of relics has been compared with lists held by other Spanish and European religious centres, in order to demonstrate geographical similarities and differences. It should be noted that all the collections have something in common: the remains of evangelical figures and international saints (generally paleo-Christian), as well as local figures or those that are geographically closer to the centre that owns the relics. Finally, one of the main findings of this paper is the dubious nature of many identifications of relics, as has already been seen in the course of medieval openings of reliquaries. The infrequent nature of this kind of ceremony must surely have led to a deterioration in the certification and authentication associated with the relics. On the one hand, this therefore favoured reinterpretations based on the hagiographic information available to each centre; and, on the other, led to a steady increase in the number of remains that could not be identified but whose indisputable sacred nature meant they continued to be kept in reliquaries and made the object of worship.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Arca Santa ; Cathedral of Oviedo ; Acta de apertura ; Relics ; Martyrologies ; Calendars ; Auténticas ; Passiones ; Vitae ; Catedral de oviedo ; Reliquias ; Martirologios ; Calendarios ; Catedral d'Oviedo ; Relíquies ; Martirologis ; Calendaris ; Autèntiques ; Passions ; Acta d'obertura
Published in: Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 5-15 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v20-alonso
DOI: 10.5565/rev/locus.464


12 p, 161.7 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Locus amoenus
Articles > Research articles

 Record created 2022-12-23, last modified 2023-10-22



   Favorit i Compartir