Web of Science: 0 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites,
Teachers' and students' perspectives on the intensive use of technology for teaching and learning
Noguera, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Valdivia, Paloma (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)

Títol variant: Perspectives de professorat i alumnat sobre l'ús intensiu de la tecnologia per a l'ensenyament i l'aprenentatge
Títol variant: Perspectivas de profesorado y alumnado sobre el uso intensivo de la tecnología para la enseñanza y el aprendizaje
Data: 2023
Resum: The health crisis caused by COVID-19 compelled university teachers to adapt their learning scenarios to new technology-mediated contexts. This paper analyses teaching and learning experiences, strategies and lessons learned during the lockdown period at the Faculty of Education of the Universitat Autònoma de Barcelona (N=29 teachers, 227 students). The results reveal that participants experienced difficulties (lack of literacy in online pedagogies and work overload among lecturers; privation of physical presence and fluent communication among students). Teachers acquired knowledge around digital technologies and are predisposed to learn about innovative teaching methods supported by technologies. Students are dissatisfied with the learning experience, although they value the opportunities for flexible learning and saving time on commuting. Teaching strategies were less innovative and active than usual, and usually involved a combination of synchronous time for lectures and resolving problems, and self-study. Nevertheless, students valued more traditional teaching strategies (i. e. combinations of lectures and tutoring). The paper concludes that the teachers' view of the use of digital technologies has improved, although training is needed to make effective use of such technologies for active learning and innovative approaches to teaching.
Resum: La crisi sanitària provocada per la COVID-19 va instar els i les docents a adaptar els seus escenaris d'aprenentatge als nous contextos mediats per les tecnologies. Aquesta investigació analitza les experiències i les estratègies d'ensenyament i aprenentatge i les lliçons apreses durant el confinament a la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (N = 29 professors/ores, 227 alumnes). Els resultats revelen que els i les participants han experimentat dificultats (manca de coneixements sobre pedagogies en línia i sobrecàrrega de treball -professorat- i privació de presència física i comunicació fluida -alumnat). L'equip docent ha desenvolupat coneixements sobre tecnologies digitals i està predisposat a aprendre metodologies d'ensenyament innovadores assistides per tecnologies. L'alumnat està insatisfet amb l'experiència d'aprenentatge, tot i que valora les oportunitats per a un aprenentatge flexible i l'estalvi de temps en els desplaçaments. Les estratègies didàctiques han estat menys innovadores i actives del que és habitual; generalment, una combinació de temps sincrònic per a lliçons i resolució de dubtes i de treball autònom. Tot i això, l'alumnat valora les estratègies didàctiques més tradicionals (és a dir, combinació de lliçons i tutories). La conclusió principal és que la perspectiva del professorat sobre l'ús de les tecnologies digitals ha millorat, tot i que cal formar-lo en el seu ús efectiu per a l'aprenentatge actiu i la innovació educativa.
Resum: La crisis sanitaria provocada por el COVID-19 instó a los y las docentes a adaptar sus escenarios de aprendizaje a los nuevos contextos mediados por las tecnologías. Esta investigación analiza las experiencias y estrategias de enseñanza y aprendizaje y las lecciones aprendidas durante el confinamiento en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona (N = 29 profesores/as, 227 alumnos/as). Los resultados revelan que los y las participantes han experimentado dificultades (falta de conocimientos sobre pedagogías en línea y sobrecarga de trabajo -profesorado- y privación de presencia física y comunicación fluida -estudiantes-). El equipo docente ha desarrollado conocimientos sobre tecnologías digitales y está predispuesto a aprender métodos de enseñanza innovadores asistidos por tecnologías. El alumnado está insatisfecho con la experiencia de aprendizaje, aunque valora las oportunidades para un aprendizaje flexible y el ahorro de tiempo en los desplazamientos. Las estrategias didácticas han sido menos innovadoras y activas de lo habitual; generalmente, una combinación de tiempo sincrónico para lecciones y resolución de dudas y de trabajo autónomo. Sin embargo, el alumnado valora las estrategias didácticas más tradicionales (es decir, combinación de lecciones y tutorías). La conclusión principal es que la perspectiva del profesorado sobre el uso de las tecnologías digitales ha mejorado, aunque es necesario formarle en su uso efectivo para el aprendizaje activo y la innovación educativa.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Educació a distància ; Perspectives del professorat ; Perspectives de l'alumnat ; Escenaris d'aprenentatge ; Educació superior ; Lliçons apreses ; Distance education ; Teachers' perceptions ; Students' perceptions ; Learning scenarios ; Higher education ; Lessons learned ; Educación a distancia ; Percepciones del profesorado ; Percepciones del alumnado ; Escenarios de aprendizaje ; Educación superior ; Lecciones aprendidas
Publicat a: Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 213-229 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n1-valdivia-noguera
DOI: 10.5565/rev/educar.1551


17 p, 460.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-02-03, darrera modificació el 2024-04-14



   Favorit i Compartir