Caracterización del conocimiento estadístico de un grupo de estudiantes al inicio de su formación como docentes de educación primaria
Manríquez Ubilla, Francisca
Gorgorió Solà, Núria, dir.

Data: 2022
Resum: Aquesta tesi té per objectiu caracteritzar el coneixement estadístic d'un grup d'estudiants a l'inici de la seva formació com a mestres de primària. Les recerques existents al voltant del coneixement estadístic dels futurs docents s'han centrat en identificar quins conceptes i procediments estadístics apliquen quan analitzen un conjunt de dades una vegada ja han tingut classes d'estadística en el marc de la seva formació docent. Malgrat tot, no ens informen dels processos de resolució de problemes estadístics que desenvolupen, ni tampoc del seu coneixement estadístic a l'inici de la seva formació. Entenem que l'estadística és una disciplina basada en les matemàtiques, però metodològicament diferent, amb les seves pròpies pràctiques i hàbits mentals. A partir d'aquí, definim sentit estadístic com una amalgama de competències d'alfabetització, de raonament estadístic i de pensament estadístic. Una de les dimensions d'aquesta darrera competència és la capacitat de desenvolupar un cicle d'investigació estadística. En aquest marc, ens proposem dos objectius específics: i) caracteritzar el coneixement estadístic inicial d'un grup d'estudiants per mestre quan desenvolupen un cicle d'investigació estadística des del rol de productors de dates i ii) caracteritzar aquest coneixement quan desenvolupen un cicle d'investigació estadística des del rol de consumidors de dades en contextos de l'estadística cívica. Per a donar resposta a aquests objectius, dissenyem dos instruments de recollida de dades basats en les fases del cicle d'investigació - problema, pla, dades, anàlisis i conclusions. El primer instrument va ser implementat en els programes de formació de docents de primària de tres institucions, dues de xilenes i una de catalana, on els participants prenien el rol de productors de dades. El segon instrument incorporava dades i representacions de la base d'Eurostat i va ser implementat amb un grup d'estudiants d'un programa de formació de mestres d'una universitat catalana. Els informes escrits pels grups d'estudiants al desenvolupar els seus cicles d'investigació constitueixen les dades d'aquest estudi. A través d'una anàlisi de contingut, mitjançant processos deductius i inductius, identifiquem accions, processos de raonament i d'articulació d'idees quan els futurs mestres desenvolupaven un cicle d'investigació des del rol de productors i des del rol de consumidors de dades. Aquesta tesis aporta informació sobre: i) el tipus de preguntes estadístiques que plantegen els futurs docents des del rol de productors i de consumidors de dades; ii) la manera com desenvolupen instruments de recollida de dades i les característiques d'aquests instruments; iii) com fan servir conceptes i procediments estadístics; iv) la manera com interpreten els resultats, generen conclusions i les comuniquen. A més, informa la manera com els futurs mestres identifiquen variables, valors i la seva tipologia en taules i gràfiques amb característiques pròpies de l'estadística cívica. Des del punt de vista de la innovació en la formació inicial de mestres, aquesta recerca permet establir ponts entre el coneixement inicial dels estudiants per mestre i les propostes didàctiques de les assignatures dels programes de formació docent.
Resum: Esta tesis tiene por objetivo caracterizar el conocimiento estadístico de un grupo de estudiantes al inicio de su formación como docentes de educación primaria. Las investigaciones existentes sobre el conocimiento estadístico de los futuros docentes se han centrado en identificar qué conceptos y procedimientos estadísticos aplican cuando analizan un conjunto de datos después de haber recibido clases de estadística en el marco del programa de formación. Sin embargo, no informan sobre los procesos de resolución de problemas estadísticos que desarrollan, ni tampoco de su conocimiento estadístico al inicio de su formación. Entendemos que la estadística es una disciplina basada en las matemáticas, pero metodológicamente distinta, con sus propias prácticas y hábitos mentales. A partir de esto, definimos sentido estadístico como una amalgama de competencias de alfabetización estadística, de razonamiento estadístico y de pensamiento estadístico. Una de las dimensiones de esta última competencia es la capacidad para desarrollar un ciclo de investigación estadística. En este marco, nos proponemos dos objetivos específicos: i) caracterizar el conocimiento estadístico inicial de un grupo de estudiantes para docente de primaria cuando desarrollan un ciclo de investigación estadística desde el rol de productores de datos y ii) caracterizar dicho conocimiento cuando desarrollan un ciclo de investigación estadística desde el rol de consumidores de datos en contextos de la estadística cívica. Para dar respuesta a estos objetivos, diseñamos dos instrumentos de recolección de datos, ambos basado en las fases del ciclo de investigación - problema, plan, datos, análisis y conclusiones. El primero de ellos se implementó en el contexto de la formación de docentes de primaria en tres instituciones, dos chilenas y una catalana, tomando los futuros docentes el rol de productores de datos. El segundo instrumento incorporaba datos y representaciones de la base de datos de la Eurostat y fue implementado con un grupo de futuros docentes de primaria en una universidad catalana. Los datos corresponden a los informes escritos producidos por los grupos de estudiantes al desarrollar sus ciclos de investigación. Mediante un análisis de contenido, a través de procesos deductivo e inductivos, identificamos acciones, procesos de razonamiento y de articulación de ideas cuando los futuros docentes desarrollaban un ciclo de investigación desde el rol de productores y desde el rol de consumidores de datos. Esta tesis aporta información sobre: i) el tipo de preguntas estadísticas que plantean los futuros docentes desde el rol de productores y de consumidores de datos; ii) cómo diseñan instrumentos de recogida de datos y las características de dichos instrumentos; iii) cómo utilizan conceptos y procedimientos estadísticos; iv) cómo interpretan sus resultados, generan conclusiones y las comunican. Además, informa sobre cómo los futuros docentes identifican variables, valores y su tipología en tablas y gráficos con características propias de la estadística cívica. Desde el punto de vista de la innovación en la formación inicial del profesorado, esta investigación permite establecer puentes entre el conocimiento inicial de los futuros docentes y las propuestas didácticas de las asignaturas propias de su formación.
Resum: This thesis aims to characterise the statistical knowledge of a group of students at the beginning of their training as primary school teachers. Existing research on the statistical knowledge of prospective teachers has focused on identifying which statistical concepts and procedures they apply when they analyse a set of data after having received statistics classes as part of the training programme. However, they do not report on the statistical problem-solving processes they develop, nor do they report on their statistical knowledge at the beginning of their training. We understand statistics as a discipline based on mathematics, but methodologically distinct, with its own practices and habits of mind. On this basis, we define statistical literacy as an amalgam of statistical literacy, statistical reasoning and statistical thinking competences. One of the dimensions of the latter competence is the ability to develop a statistical research cycle. In this framework, we have two specific objectives: i) to characterise the initial statistical knowledge of a group of primary school teacher trainees when they develop a statistical research cycle from the role of data producers and ii) to characterise this knowledge when they develop a statistical research cycle from the role of data consumers in civic statistics contexts. To respond to these objectives, two data collection instruments were designed, both based on the phases of the research cycle - problem, plan, data, analysis and conclusions. The first one was implemented in the context of primary teacher training in three institutions, two Chilean and one Catalan, with the future teachers taking the role of data producers. The second instrument incorporated data and representations from the Eurostat database and was implemented with a group of prospective primary school teachers in a Catalan university. The data correspond to the written reports produced by the groups of students when developing their research cycles. By means of a content analysis, through deductive and inductive processes, we identified actions, reasoning processes and the articulation of ideas when the future teachers developed a research cycle from the role of producers and from the role of consumers of data. This thesis provides information on i) the type of statistical questions that future teachers ask from the role of producers and consumers of data; ii) how they design data collection instruments and the characteristics of these instruments; iii) how they use statistical concepts and procedures; iv) how they interpret their results, generate conclusions and communicate them. In addition, it reports on how future teachers identify variables, values and their typology in tables and graphs with characteristics of civic statistics. From the point of view of innovation in initial teacher training, this research makes it possible to establish bridges between the initial knowledge of future teachers and the didactic proposals of the subjects of their training.
Nota: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Col·lecció: Programa de Doctorat en Educació
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Formació inicial de mestres ; Formación inicial de docentes de primaria ; Pre-service primary teachers' education ; Educació estadística ; Educación estadística ; Statistical education ; Cicle d'investigació estadística ; Ciclo de investigación estadística ; Statistical research cycle ; Ciències Socials

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/687802


146 p, 8.7 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2023-03-04, darrera modificació el 2023-11-08



   Favorit i Compartir