Currículum explícit i ocult sobre les relacions sexo afectives. (Dos estudis de cas)
Daza Farràs, Maria
Bonal, Xavier, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: Currículo explícito y oculto sobre las relaciones sexo afectivas (Dos estudios de caso)
Títol variant: Explicit and hidden curriculum on affective sex (Two case studies)
Data: 2022
Resum: A Espanya, l'educació sexual dels menors ha estat quasi nul·la a comparació d'altres països europeus (UNESCO, 2021). Aquest treball es centra a investigar el currículum explícit i ocult en les relacions sexo afectives. Pel que fa als objectius principals de l'estudi són: analitzar si hi ha discontinuïtats entre el currículum explícit i el currículum ocult respecte les relacions sexo afectives i conèixer la percepció dels adolescents sobre la sexualitat. Aquest estudi consta d'una recerca qualitativa on les seves eines emparades han estat la realització de quatre grups de discussió d'adolescents entre 15 i 16 anys, segregats per sexes, a dos instituts. A més, també s'ha dut a terme una entrevista amb un docent per tal de corroborar o desmentir les hipòtesis principals del projecte, així doncs també conèixer a través de les experiències personals i escolars les opinions respecte a les relacions sexo afectives. Com a resultats del projecte es va contrarestar la informació extreta dels grups de discussió i l'entrevista amb la teoria prèviament fonamentada en el marc teòric i finalment, vàrem concloure que l'educació sexual està present a l'institut, però no s'apliquen certes característiques o lleis que mana la LOMLOE. A més a més, també podem veure com hi ha una discontinuïtat entre el currículum escolar i la pròpia realitat dels adolescents. Tot i això, molts dels alumnes desconeixen aspectes o conceptes bàsics respecte a la sexualitat dintre l'àmbit escolar, provocant així que busquin familiars, referents adults, internet o grups d'iguals per resoldre els seus dubtes i inquietuds.
Resum: En España, la educación sexual de los menores ha sido casi nula a comparación de otros países europeos (UNESCO, 2021). Este trabajo se centra en investigar el currículo explícito y oculto en las relaciones sexo afectivas. En cuanto a los objetivos principales del estudio son: analizar si hay discontinuidades entre el currículo explícito y el currículo oculto respecto a las relaciones afectivas y conocer la percepción de los adolescentes sobre la sexualidad. Este estudio consta de una investigación cualitativa donde sus herramientas amparadas han sido la realización de cuatro grupos de discusión de adolescentes entre 15 y 16 años, segregados por sexos, en dos institutos. Además, también se ha llevado a cabo una entrevista con un docente con el fin de corroborar o desmentir las hipótesis principales del proyecto, así pues también conocer a través de las experiencias personales y escolares las opiniones respecto a las relaciones afectivas. Como resultados del proyecto se contrarrestó la información extraída de los grupos de discusión y la entrevista con la teoría previamente fundamentada en el marco teórico y finalmente, concluimos que la educación sexual está presente en el instituto, pero no se aplican ciertas características o leyes que manda la LOMLOE. Además, también podemos ver cómo hay una discontinuidad entre el currículo escolar y la propia realidad de los adolescentes. Sin embargo, muchos de los alumnos desconocen aspectos o conceptos básicos respecto a la sexualidad dentro del ámbito escolar, provocando así que busquen familiares, referentes adultos, internet o grupos de iguales para resolver sus dudas e inquietudes.
Resum: In Spain, the sex education of minors has been almost zero compared to other European countries (UNESCO, 2021). This work focuses on investigating the explicit and hidden curriculum in affective sex relationships. Related to the main objectives of the study are: analyse whether there are discontinuities between the explicit curriculum and the hidden curriculum regarding affective sex relationships and to know the perception of adolescents about sexuality. This study consists of qualitative research where its tools covered have been the realization of four discussion groups of adolescents between 15 and 16 years old, segregated by sex, in two institutes. In addition, an interview has also been conducted with a teacher in order to corroborate or deny the main hypotheses of the project, as well as to know through personal and school experiences the opinions regarding affective sex relationships. As the results of the project, the information extracted from the discussion groups and the interview with the theory previously based on the theoretical framework were counteracted and finally, we concluded that sex education is present in the institute, but certain characteristics or laws commanded by the LOMLOE do not apply. In addition, we can also see how there is a discontinuity between the school curriculum and the reality of teenagers themselves. However, many of the students do not know basic aspects or concepts regarding sexuality within the school environment, thus causing them to look for family members, adult references, internet or peer groups to solve their doubts and concerns.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Currículum escolar ; Relacions sexo afectives ; Educació sexual ; Sexualitat ; Relaciones sexo afectivas ; Educación sexual ; Sexualidad ; School curriculum ; Affective sex relationships ; Sex education ; Sexuality



TFG
30 p, 488.3 KB

Resum executiu
120.0 KB

Pòster
207.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2023-03-07, darrera modificació el 2023-07-27



   Favorit i Compartir