Google Scholar: cites
Els Magnificats de Joan Cererols i el context musical europeu del moment : una comparació amb el Magnificat SWV 468 de Heinrich Schütz
Rifé i Santaló, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: The Magnificats of Joan Cererols and the european musical contextof his times : a comparison with Heinrich Schütz's Magnificat SWV 468
Data: 2019
Descripció: 41 pàg.
Resum: L'objectiu és estudiar els dos magnificats -a nou i a deu veus- de Cererols, analitzar-los, extreure'n les característiques i incardinar-los en el context musical europeu del moment; i, alhora, comparar-los amb l'únic magnificat conservat en llatí de l'alemany Schütz. De l'estudi n'extraiem els resultats següents: la diferència estilística evident entre els dos magnificats de Cererols; la influència de compositors com Victoria, Palestrina, Gabrieli i Monteverdi en Cererols; els punts vitals comuns entre Cererols i Schütz, i les analogies i diferències compositives entre ambdós compositors. I n'aportem les contribucions següents: la possible via d'entrada de la influència romana i veneciana en Cererols; el contrast i la justificació de les analogies i diferències entre les paletes instrumentals, els aspectes formals, texturals, estilístics, l'ús de figures retoricomusicals en els magnificats de Cererols i Schütz, i les diferents interpretacions segons les confessions respectives. Concloem l'estudi demostrant la triangulació MontserratDresden-Venècia/Roma, interrelacionant el radi d'influències d'ambdós compositors.
Resum: This paper is a study of Cererols' two magnificats for 9 and 10 voices, respectively, analyzing them, extracting their characteristics and setting them within the European musical context of the times, while at same time comparing them with the only magnificat conserved in Latin of the German composer Schütz. The following results are drawn from the study: the obvious stylistic difference between Cererols' two magnificats; the influence of composers such as Victoria, Palestrina, Gabrieli and Monteverdi on Cererols; the personal aspects shared by Cererols and Schütz; and the analogies and compositional differences between the two composers. Contribution: the possible entry route of the Roman-Palestrinian influence on Cererols; the contrast and justification of the analogies and differences between the instrumental palettes, the formal, textural and stylistic aspects, and the use of rhetoricalmusical figures in the Cererols and Schütz magnificats; and the different interpretations according to their respective faiths. I conclude by demonstrating the Montserrat-DresdenVenice/Rome triangulation, interrelating the radius of influences of the two composers.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Cererols ; Schütz ; Magnificat ; Retòrica i música ; Policoralitat ; Escola romana ; Escola veneciana ; Rhetoric and music ; Polychorality ; Roman school ; Venetian school
Publicat a: Revista catalana de musicologia, Núm. XII (2019) , p. 73-114, ISSN 2013-3960

DOI: 10.2436/20.1003.01.80


42 p, 1.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-04-12, darrera modificació el 2023-05-07



   Favorit i Compartir