Google Scholar: cites
Aplicaciones educativas de los videojuegos : el caso de World of Warcraft
Quesada Bernaus, Alodia
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)

Títol variant: Educational application of videogames : the case of World of Warcraft
Data: 2016
Descripció: 10 pàg.
Resum: Los videojuegos se han convertido en uno de los productos de ocio y entretenimiento de mayor alcance en los últimos años, superando a la industria del cine y la música. A través de los resultados de la investigación podemos concluir que existe una educación a través de este tipo de videojuegos -todavía por explotar- con amplias posibilidades especialmente en lo relativo a la adquisición de competencias digitales, la promoción de la alfabetización digital y al desarrollo emocional de los jugadores.
Resum: Video games have become the most diffused entertainment and leisure products in recent years, surpassing the film industry and music. Nevertheless, there are a few studies about the educational possibilities of videogames and they focus only on particular products. In this article, we presented the results of a one year research focused on the game World of Warcraft. The research methodology is characterized by the combination of different techniques and approaches: on the one hand, a documentary about the game has been produced, then proceeded to the analysis of audiovisual product, enriched with an exchange of questionnaires with experts and users of the game. Besides surveys by 220 players and former players; interviews with the protagonists of the documentary and interviews with experts, the educational potential of video games are analyzed. The article presents the methodological development with a range of evidence to conclude that there can be education through this type of game -wide possibilities to be explored- especially relating to the acquisition of digital skills, promoting digital and emotional literacy player development.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Videojuegos ; Educación ; Alfabetización digital y mediática ; Comunicación ; Videogames ; Education ; Media literacy ; Communication
Publicat a: Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, Núm. 48 (2016) , p. 187-196, ISSN 2171-7966

DOI: 10.12795/pixelbit.2016.i48.12


10 p, 77.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Gabinet de Comunicació i Educació
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-04-12, darrera modificació el 2023-05-31



   Favorit i Compartir