Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites,
Quantifying digital-native and legacy, national and local news websites in Spain, their topic scope and platforms
Negredo, Samuel (Universidad de Navarra)
Sánchez-García, Pilar (Universidad de Valladolid)
Amoedo-Casais, Avelino (Universidad de Navarra)
Martínez-Costa, María-Pilar (Universidad de Navarra)
Salaverría, Ramón (Universidad de Navarra)

Títol variant: Quantificació de llocs web de notícies locals i nacionals nadius i heretats a Espanya, el seu àmbit temàtic i les seves plataformes
Títol variant: Cuantificación de sitios web de noticias locales y nacionales nativos y heredados en España, su ámbito temático y sus plataformas
Data: 2023
Resum: Digital media have become an integral part of the journalism industry and of audience habits - in 2021 our research registered 2873 active news websites in Spain. First, this paper explores trends facing online news; it sets out the criteria used to identify a news brand as digital-native or non-native; and it presents the results of our classification. This includes: data on the presence of news titles both on proprietary platforms (print, radio, TV or app) in addition to their websites, and on external platforms (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube and Telegram); their geographic scope (hyperlocal, local/regional or national/global); their subject (general or specialized coverage); and on ownership and language used. Almost 70% of the media were regional or local, while 60% covered general news, and one in three were linked to a print product, almost as many as those with their own app for users. Social media uptake is so widespread that more than 95% of the sites are on Facebook, with a similar number on Twitter, while more than 60% can be found on YouTube, and similarly on Instagram. Among specialized sites, sport is the largest category, comprising twice as many digital-native sites (106) than sites with traditional roots (46). The entertainment focus expands in the digital environment, and online-originated culture, business and science and technology outlets also outnumber legacy publications.
Resum: Els mitjans digitals s'han convertit en una part integral de la indústria del periodisme i dels hàbits de l'audiència: el 2021, la nostra recerca va registrar 2. 873 llocs web de notícies actius a Espanya. En primer lloc, aquest article explora les tendències que afronten els mitjans periodístics digitals; després, estableix els criteris utilitzats per identificar una marca de notícies com a nadiua digital o no nadiua, i finalment presenta els resultats de la nostra classificació. Això inclou: dades sobre la presència de marques periodístiques tant en plataformes pròpies (premsa, ràdio, TV, web i app), com en xarxes socials (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Telegram); el seu abast geogràfic (hiperlocal, local/regional o nacional/global); la seva temàtica (cobertura general o especialitzada); la propietat i la llengua. Entre els resultats, destaca que gairebé el 70% dels mitjans eren autonòmics o locals, mentre que el 60% cobria notícies generals, i un de cada tres estava vinculat a algun producte imprès, gairebé tants com els que tenien una app pròpia per als usuaris. L'acceptació de les xarxes socials està tan estesa que més del 95% dels mitjans són a Facebook, un nombre similar són a Twitter i més del 60% es poden trobar a YouTube i a Instagram. Entre els llocs especialitzats, l'esport és la categoria més gran en els mitjans nadius digitals (106), que suposen més del doble dels mitjans no nadius especialitzats en aquesta temàtica (46). Així mateix, l'atenció a l'entreteniment s'amplia en l'entorn digital, i els mitjans nadius digitals centrats en cultura, negocis i ciència i tecnologia superen en nombre les publicacions tradicionals.
Resum: Los medios digitales se han convertido en una parte integral de la industria del periodismo y de los hábitos de la audiencia: en 2021, nuestra investigación registró 2. 873 sitios web de noticias activos en España. En primer lugar, este artículo explora las tendencias que afrontan los medios periodísticos digitales; después, establece los criterios utilizados para identificar una marca de noticias como nativa digital o no nativa, y finalmente presenta los resultados de nuestra clasificación. Esto incluye: datos sobre la presencia de marcas periodísticas tanto en plataformas propias (prensa, radio, TV, web y app), como en redes sociales (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube y Telegram); su alcance geográfico (hiperlocal, local/ regional o nacional/global); su temática (cobertura general o especializada); la propiedad y la lengua. Entre los resultados, destaca que casi el 70% de los medios eran autonómicos o locales, mientras que el 60% cubría noticias generales, y uno de cada tres estaba vinculado a algún producto impreso, casi tantos como los que tenían app propia para los usuarios. La aceptación de las redes sociales está tan extendida que más del 95% de los medios están en Facebook, un número similar están en Twitter y más del 60% se pueden encontrar en YouTube y en Instagram. Entre los sitios especializados, el deporte es la categoría más grande entre los medios nativos digitales (106), que suponen más del doble de los medios no nativos especializados en esta temática (46). Asimismo, la atención al entretenimiento se amplía en el entorno digital, y los medios nativos digitales centrados en cultura, negocios y ciencia y tecnología superan en número a las publicaciones tradicionales.
Ajuts: Agencia Estatal de Investigación RTI2018-093346-B-C31
Agencia Estatal de Investigación PID2021-122534OB-C22
Nota: This study was supported by the Diginativemedia research projects "Digital-native media in Spain: characterization and trends", funded by the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities and the European Regional Development Fund (RTI2018-093346-B-C31), and "Digital-native media in Spain: Typologies, strategies, journalistic competences and sustainability", funded by National Investigation Agency, Spanish Ministry of Science and Innovation (PID2021-122534OB-C22).
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Digital journalism ; Online news ; News publishing ; News platforms ; Digital-native media ; Spain ; Periodisme digital ; Notícies en línia ; Publicació de notícies ; Mitjans nadius digitals ; Plataformes de notícies ; Espanya ; Periodismo digital ; Noticias en línea ; Publicación de noticias ; Medios nativos digitales ; España ; Plataformas de noticias
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 81-96 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v68-negredo-et-al
DOI: 10.5565/rev/analisi.3542


16 p, 188.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-06-30, darrera modificació el 2024-02-28



   Favorit i Compartir