Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Pros y contras de dirigir un departamento universitario : análisis sistemático de literatura
Álvarez-Álvarez, Carmen (Universidad de Cantabria)

Títol variant: Pros i contres de dirigir un departament universitari : anàlisi sistemàtica de literatura
Títol variant: Pros and cons of running a university department. A systematic literature review
Data: 2023
Resum: Los departamentos universitarios son órganos intermedios estratégicos, necesarios y relevantes entre los equipos rectorales de gobierno y el personal docente e investigador. En este trabajo nos preguntamos qué evidencias científicas ofrece la investigación desarrollada respecto a la dirección de departamentos universitarios. El texto está articulado en torno a seis grandes focos: aspectos facilitadores de la gestión, aspectos entorpecedores, ventajas de ser director o directora, inconvenientes, éxitos logrados y fracasos. Se ha realizado un análisis sistemático de 31 artículos de la literatura científica publicada en la Web of Science y Scopus. Los resultados muestran factores facilitadores como la colaboración y factores entorpecedores como la escasa autonomía; ventajas como sentir desafíos constantes e inconvenientes como la implicación que requiere; logros como impulsar nuevas ideas y fracasos como la dificultad de cambiar las culturas departamentales. Las conclusiones revelan que es necesario centrar futuros estudios en el examen de los retos de las direcciones departamentales y los éxitos y las dificultades que aparecen en su consecución para poder tener una visión más completa de los pros y contras de las direcciones de departamento.
Resum: Els departaments universitaris són òrgans intermedis estratègics, necessaris i rellevants entre els equips rectorals de govern i el personal docent i investigador. En aquest treball ens preguntem quines evidències científiques ofereix la investigació desenvolupada respecte a la direcció de departaments universitaris. El text està articulat al voltant de sis grans focus: aspectes facilitadors de la gestió, aspectes entorpidors, avantatges de ser director o directora, inconvenients, èxits aconseguits i fracassos. S'ha realitzat una anàlisi sistemàtica de 31 articles de la literatura científica publicada a la Web of Science i Scopus. Els resultats mostren factors facilitadors com ara la col·laboració i factors entorpidors com ara l'escassa autonomia; avantatges com ara sentir desafiaments constants i inconvenients com ara la implicació que requereix; èxits com ara impulsar noves idees i fracassos com ara la dificultat de canviar les cultures departamentals. Les conclusions revelen que cal centrar futurs estudis en l'examen dels reptes de les direccions departamentals i els èxits i les dificultats que apareixen per assolir-los, a fi de poder tenir una visió més completa dels pros i contres de les direccions de departament.
Resum: University departments are strategic, necessary and important intermediary bodies between rectoral administrative teams and teaching and research staff. In this paper, we ask what scientific evidence is offered by research into management of university departments, along six major axes: aspects that facilitate or hinder department management, the advantages and disadvantages of being a department head, and achievements and failures. A systematic analysis was performed of the scientific literature found on the Web of Science and Scopus, with the analysis of 31 articles. The results revealed facilitating factors such as collaboration; and factors that hinder, such as limited autonomy; advantages such as feeling constantly challenged; and disadvantages such as the involvement it requires; achievements such as driving new ideas; and failures such as the difficulty of changing departmental cultures. The conclusions reveal that future studies should focus on examining the challenges of departmental management and the successes and difficulties encountered in achieving them in order to gain a more complete picture of the pros and cons of departmental management.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Personal directiu ; Lideratge ; Estructura administrativa ; Gestió educacional ; Gestió de personal ; Direcció administrativa ; Personnel ; Leadership ; Administrative structure ; Educational management ; Personnel management ; Governing body ; Personal directivo ; Liderazgo ; Gestión educacional ; Gestión de personal ; Dirección administrativa
Publicat a: Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 523-538 (Puntos de vista) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n2-alvarez
DOI: 10.5565/rev/educar.1676


16 p, 184.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-07-13, darrera modificació el 2024-01-26



   Favorit i Compartir