Medicina i Cirurgia I [106693]
Joshi Jubert, Nayana
Carballo García, Alejandro
Selva O'Callaghan, Alberto
Hernandez Hermoso, Jose Antonio
Mateo Soria, Maria Lourdes
Lamas, Claudia
Laiz Alonso, Ana Maria
Mari Alfonso, Maria Begoña
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Títol variant: Medicine and Surgery I
Títol variant: Medicina y Cirugía I
Data: 2023-24
Resum: El seu objectiu general és l'estudi de les afeccions de l'aparell locomotor i de les malalties sistèmiques autoimmunes, i suposa, per tant, el coneixement dels aspectes generals i bàsics de les malalties musculesquelètiques, així com de les afeccions, fonamentalment, del teixit conjuntiu. Objectius docents: 1. Coneixement dels principis científics bàsics de l'aparell locomotor en relació a la fisiologia òssia, articular i sobre el procés reparador de les fractures. 2. Coneixement d'aspectes bàsics de la biomecànica en relació amb l'aparell locomotor. 3. Coneixement dels mètodes complementaris de diagnòstic, tant invasius com no invasius amb els principis generals d'aplicació i possibilitats. 4. Coneixement de la patologia traumàtica de l'aparell locomotor tant des d'un punt de vista genèric sobre la biologia, com des del punt de vista concret de la localització anatòmica topogràfica. 5. Coneixement de la patologia sistèmica de l'aparell locomotor agrupada segons la seva etiologia en congènita, metabòlica, inflamatòria, circulatòria, tumoral i idiopàtica. 6. Coneixement de la patologia regional no traumàtica més freqüent, agrupada al voltant del símptoma guia que genera la consulta clínica 7. Coneixement d'aspectes bàsics de les malalties autoimmunes sistèmiques, dels mètodes diagnòstics i de les pautes de tractament. ● Competències (llistat segons memòria del grau) ● Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà. ● Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca. ● Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca. ● Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies. ● Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades. ● Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic. ● Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal. ● Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes. ● Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, gènere, els factors culturals, socials i ètnics. ● Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al gènere, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental. ● Reconèixer el seu paper en equips multi professionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al 2 ● Reconèixer el seu paper en equips multi professionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut. ● Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata. ● Resultats d'aprenentatge (llistat segons memòria del grau) 1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament. 2. Conèixer els principals agents infecciosos i els seus mecanismes d'acció. 3. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca. 4. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca. 5. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià. 6. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià. 7. Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició. 8. Detallar els passos i els procediments que cal seguir per comunicar males notícies. 9. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 10. Donar la informació de manera comprensible i prudent, incloent-hi les mesures preventives per evitar el contagi i la propagació de la malaltia. 11. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 12. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà. 13. Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients. 14. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 15. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic. 16. Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa. 17. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig. 18. Identificar les patologies del sistema immunitari, el seu diagnòstic i el seu maneig. 19. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 20. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments. 21. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat. 22. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 23. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.
Resum: Its general objective is the study of conditions of the musculoskeletal system and systemic autoimmune diseases, and therefore involves knowledge of the general and basic aspects of musculoskeletal diseases, as well as conditions, fundamentally, of connective tissue. Teaching objectives: 1. Knowledge of the basic scientific principles of the musculoskeletal system in relation to bone and joint physiology and the repair process of fractures. 2. Knowledge of basic aspects of biomechanics in relation to the musculoskeletal system. 3. Knowledge of complementary diagnostic methods, both invasive and non-invasive with the general principles of application and possibilities. 4. Knowledge of the traumatic pathology of the musculoskeletal system both from a generic point of view on biology, and from the specific point of view of the topographic anatomical location. 5. Knowledge of the systemic pathology of the musculoskeletal system grouped according to its etiology in congenital, metabolic, inflammatory, circulatory, tumoral and idiopathic diseases. 6. Knowledge of the most common non-traumatic regional pathology, grouped around the guiding symptom generated by the clinical consultation. 7. Knowledge of basic aspects of systemic autoimmune diseases, diagnostic methods and treatment guidelines. ● Competences (listed according to bachelor's degree report) ● Demonstrate understanding of the manifestations of disease on the structure and function of the human body. ● Demonstrate a basic level of research skills. ● Demonstrate, in professional activity, a critical, creative and research-oriented point of view. ● Adequately give the patient and/or companion relevant information about the pathological process, the bases and consequences, including bad news. ● Develop a diagnostic orientation and establish a reasoned action strategy, assessing the results of the anamnesis and physical examination, as well as the subsequent results of the indicated complementary examinations. ● Formulate hypotheses and compile and critically assess information for problem-solving, using the scientific method. ● Indicate the most appropriate therapy for the most prevalent acute and chronic processes, as well as for terminally ill patients. ● Indicate the basic diagnostic techniques and procedures and analyse and interpret the results to better specify the nature of the problems. ● Obtain and prepare a medical history that contains all relevant information, structured and patient-centered, taking into account all age groups, gender, cultural, social and ethnic factors. ● Perform a general and systematic physical examination, appropriate to the patient's age and gender, in a complete and systematic manner and a mental assessment. 2 ● Recognize their role in multi-professional teams, assuming leadership when appropriate, both for the provision of health care, and in interventions for health promotion. ● Recognize and act in situations that put life in immediate danger and those that require immediate attention. ● Learning Outcomes (listed according to degree report) 1. Anticipate and contrast information to make decisions correctly. 2. Know the main infectious agents and their mechanisms of action. 3. Demonstrate a basic level of research skills. 4. Demonstrate, in professional activity, a critical, creative, and research-oriented point of view. 5. Describe the effects on organs and systems of the musculoskeletal system, diseases of the blood, cardiocirculatory system, digestive system, respiratory system, infectious pathologies, endocrine, nervous, genitourinary, and elderly systems. 6. Describe the main pathological situations of the musculoskeletal system, blood, organs of the cardiocirculatory system, digestive system, respiratory system, infectious pathologies, endocrine systems, nervous system, genitourinary system, and the elderly. 7. Describe the main pathological situations of nutrition. 8. Detail the steps and procedures to follow to report bad news. 9. Design treatment for the main pathologies of the blood and hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary and retroperitoneal system, the elderly, and the musculoskeletal system. 10. Provide information in an understandable and prudent manner, including preventive measures to prevent the spread and spread of the disease. 11. Carry out an adequate physical examination for the main pathologies of the blood and hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious diseases, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary and retroperitoneum system, the elderly, and the musculoskeletal system. 12. Explain the mechanisms by which disease affects the structure and function of the human body. 13. Explain multidisciplinary intervention during the care process of patients. 14. Express the most likely diagnosis in the main pathologies of the blood and hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary and retroperitoneal system, the elderly, and the musculoskeletal system. 15. Formulate hypotheses and compile and critically assess information for problem-solving, using the scientific method. 16. Identify the fundamentals of palliative medicine. 17. Identify tumor disease, its diagnosis and management. 18. Identify pathologies of the immune system, their diagnosis and management. 19. Indicate the complementary examinations suitable for the diagnosis of the main diseases of the blood and the hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary and retroperitoneal system, the elderly, and the musculoskeletal system. 20. Inform the patient, appropriately and with as much information as possible, about their state of health, diagnostic steps, complementary examinations, and treatments. 21. Perform basic and advanced life support maneuvers. 22. Make a history that guides the diagnosis of the main diseases of the blood and the hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious diseases, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary and retroperitoneum system, the elderly, and the musculoskeletal system. 23. Assess the modifications of clinical parameters at different ages.
Resum: Su objetivo general es el estudio de las afecciones del aparato locomotor y de las enfermedades sistémicas 1 Su objetivo general es el estudio de las afecciones del aparato locomotor y de las enfermedades sistémicas autoinmunes, y supone, por tanto, el conocimiento de los aspectos generales y básicos de las enfermedades musculesqueléticas, así como de las afecciones, fundamentalmente, del tejido conjuntivo. Objetivos docentes: 1. Conocimiento de los principios científicos básicos del aparato locomotor en relación a la fisiología ósea, articular y sobre el proceso reparador de las fracturas. 2. Conocimiento de aspectos básicos de la biomecánica en relación con el aparato locomotor. 3. Conocimiento de los métodos complementarios de diagnóstico, tanto invasivos como no invasivos con los principios generales de aplicación y posibilidades. 4. Conocimiento de la patología traumática del aparato locomotor tanto desde un punto de vista genérico sobre la biología, como desde el punto de vista concreto de la localización anatómica topográfica. 5. Conocimiento de la patología sistémica del aparato locomotor agrupada según su etiología en congénita, metabólica, inflamatoria, circulatoria, tumoral e idiopática. 6. Conocimiento de la patología regional no traumática más frecuente, agrupada en torno al síntoma guía que genera la consulta clínica 7. Conocimiento de aspectos básicos de las enfermedades autoinmunes sistémicas, de los métodos diagnósticos y de las pautas de tratamiento. ● Competencias (listado según memoria del grado) ● Demostrar que comprende las manifestaciones de la enfermedad sobre la estructura y función del cuerpo humano. ● Demostrar un nivel básico de habilidades de investigación. ● Demostrar, en la actividad profesional, un punto de vista crítico, creativo y orientado a la investigación. ● Dar adecuadamente al paciente y/o acompañando la información pertinente sobre el proceso patológico, las bases y consecuencias, incluidas las malas noticias. ● Elaborar una orientación diagnóstica y establecer una estrategia de actuación razonada, valorando los resultados de la anamnesis y la exploración física, así como los resultados posteriores de las exploraciones complementarias indicadas. ● Formular hipótesis y recoger y valorar de manera crítica la información para la resolución de problemas siguiendo el método científico. ● Indicar la terapéutica más adecuada de los procesos agudos y crónicos más prevalentes, así como de los enfermos en fase terminal. ● Indicar las técnicas y procedimientos básicos de diagnosis y analizar e interpretar los resultados para precisar mejor la naturaleza de los problemas. ● Obtener y elaborar una historia clínica que contenga toda la información relevante, estructurada y centrada en el paciente, teniendo en cuenta todos los grupos de edad, género, los factores culturales, sociales y étnicos. ● Realizar un examen físico general y por sistemas, apropiado a la edad del paciente y al género, de manera completa y sistemática y una valoración mental. ● Reconocer su papel en equipos multi profesionales, asumiendo el liderazgo cuando sea apropiado, tanto para el suministro de cuidados de la salud, como en las intervenciones para la promoción de la salud. 2 ● Reconocer y actuar en las situaciones que ponen la vida en peligro inmediato y aquellas otras que requieren atención inmediata. ● Resultados de aprendizaje (listado según memoria del grado) 1. Anticipar y contrastar la información para tomar decisiones correctamente. 2. Conocer los principales agentes infecciosos y sus mecanismos de acción. 3. Demostrar un nivel básico de habilidades de investigación. 4. Demostrar, en la actividad profesional, un punto de vista crítico, creativo y orientado a la investigación. 5. Describir la afectación por órganos y sistemas del aparato locomotor, de las enfermedades de la sangre, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de las patologías infecciosas, de los sistemas endocrino, nervioso, genitourinario y del anciano. 6. Describir las principales situaciones patológicas del aparato locomotor, de la sangre, de los órganos del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de las patologías infecciosas, de los sistemas endocrinos, del sistema nervioso, del sistema genitourinario y del anciano. 7. Describir las principales situaciones patológicas de la nutrición. 8. Detallar los pasos y procedimientos a seguir para comunicar malas noticias. 9. Diseñar el tratamiento en las principales patologías de la sangre y sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneal, del anciano y del aparato locomotor. 10. Dar la información de manera comprensible y prudente, incluyendo las medidas preventivas para evitar el contagio y la propagación de la enfermedad. 11. Llevar a cabo un examen físico adecuado para las principales patologías de la sangre y sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de enfermedades infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneo, del anciano y del aparato locomotor. 12. Explicar los mecanismos por los que la enfermedad afecta a la estructura y la función del cuerpo humano. 13. Explicar la intervención multidisciplinar durante el proceso asistencial de los pacientes. 14. Expresar el diagnóstico más probable en las principales patologías de la sangre y sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneal, del anciano y del aparato locomotor. 15. Formular hipótesis y recoger y valorar de manera crítica la información para la resolución de problemas siguiendo el método científico. 16. Identificar los fundamentos de la medicina paliativa. 17. Identificar la enfermedad tumoral, su diagnóstico y manejo. 18. Identificar las patologías del sistema inmunitario, su diagnóstico y su manejo. 19. Indicar las exploraciones complementarias adecuadas para el diagnóstico de las principales enfermedades de la sangre y el sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneal, del anciano y del aparato locomotor. 20. Informar al paciente, adecuadamente y con la máxima información posible, sobre el estado de salud, los pasos diagnósticos, las exploraciones complementarias y los tratamientos. 21. Realizar maniobras de soporte vital básico y avanzado. 22. Realizar una historia que oriente el diagnóstico de las principales enfermedades de la sangre y del sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de enfermedades infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneo, del anciano y del aparato locomotor. 23. Valorar las modificaciones de los parámetros clínicos en las diferentes edades.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Medicina [2502442]
Pla d'estudis: Grau en Medicina [1509]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
13 p, 133.4 KB

Anglès
13 p, 132.3 KB

Castellà
12 p, 132.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2023-07-14, darrera modificació el 2024-03-14



   Favorit i Compartir