From Policies to Practices. Intercultural Education in Schools in Barcelona
Rodriguez i Moner, Helena
Levatino, Antonina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Publicació: Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Resum: El punt de partida d'aquest projecte és l'existència i la creixent prevalença d'una societat culturalment i ètnicament diversa, que requereix, entre altres coses, un enfocament educatiu adequat. Dins el marc legislatiu, l'educació intercultural és reconeguda com el model pedagògic més adequat per promoure la inclusió, la convivència i la cohesió social. La recerca pretén explorar l'aplicació de polítiques educatives relacionades amb la diversitat cultural a les escoles i examinar les estratègies de gestió de la diversitat educativa implementades a les escoles de Barcelona des d'una perspectiva intercultural. A partir d'una metodologia qualitativa mixta mitjançant entrevistes amb actors escolars de dos centres i observacions a l'aula en un d'ells, la investigació posa de manifest disparitats entre els discursos i les pràctiques envers la gestió de la diversitat a les institucions educatives. Concretament, malgrat un context social similar, l'enfocament de la diversitat cultural i les estratègies emprades varien entre les dues escoles. No obstant això, les estratègies d'ambdues escoles es basen en l'adquisició de la competència lingüística i en estratègies de mediació de conflictes. L'estudi identifica els reptes per implementar l'educació intercultural en el marc normatiu, la formació del professorat i en la falta de recursos materials i humans. En conjunt, cal avançar cap a un sistema veritablement inclusiu que garanteixi la igualtat d'oportunitats a tots els estudiants, no només per accedir a l'educació sinó també per desenvolupar experiències educatives significatives i efectives.
Resum: El punto de partida de este trabajo es la existencia y creciente prevalencia de una sociedad cultural y étnicamente diversa, lo que requiere, entre otras cosas, de una respuesta educativa adecuada. En el marco legislativo, la educación intercultural es reconocida como el modelo pedagógico más adecuado para promover la inclusión, la convivencia y la cohesión social. El estudio tiene como objetivo explorar la aplicación de políticas educativas relacionadas con la diversidad cultural en las escuelas y examinar las estrategias de gestión de la diversidad cultural llevadas a cabo en las escuelas de Barcelona desde una perspectiva intercultural. Basada en una metodología cualitativa mixta mediante entrevistas con actores escolares de dos escuelas y observaciones de aula en una de ellas, la investigación revela disparidades entre los discursos y prácticas para la gestión de la diversidad dentro de las instituciones educativas. Específicamente, a pesar de contextos sociales similares, los enfoques de la diversidad cultural y las estrategias empleadas varían entre las dos escuelas. No obstante, las estrategias de ambas escuelas se basan en la adquisición de competencia lingüística y estrategias para la mediación de conflictos. El estudio identifica obstáculos en la implementación de la educación intercultural en el marco normativo, en la formación docente y en la falta de acceso a recursos materiales y humanos. En general, existe la necesidad de avanzar hacia un sistema verdaderamente inclusivo que garantice la igualdad de oportunidades para todos los estudiantes, no solo para acceder a la educación sino también para desarrollar experiencias educativas significativas y efectivas.
Resum: The starting point of this project is the existence and growing prevalence of a culturally and ethnically diverse society, which requires, among other things, an appropriate educational approach. Within the legislative framework, intercultural education is recognized as the pedagogical model best suited to promote inclusion, coexistence, and social cohesion. The research aims to explore the enactment of educational policies related to cultural diversity in schools and to examine the strategies for managing educational diversity implemented in Barcelona schools from an intercultural education perspective. Based on a mixed qualitative methodology that involved interviews with school actors from two schools and classroom observations in one of them, the research reveals disparities between the discourses and practices towards diversity management within educational institutions. Specifically, despite similar social contexts, the approaches to cultural diversity and the strategies employed vary between the two schools. Nevertheless, the strategies of both schools are based on the acquisition of linguistic competence and strategies for conflict mediation. The study identifies challenges in implementing intercultural education in the regulatory framework, teacher training, and access to material and human resources. Overall, there is a need to move towards a truly inclusive system that ensures equal opportunities for all students, not only to access education but also to develop meaningful and successful educational experiences.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Titulació: Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Educació intercultural ; Diversitat cultural ; Aplicació de polítiques ; Atenció a la diversitat ; Inclusió educativa ; Educación intercultural ; Diversidad cultural ; Aplicación de políticas ; Atención a la diversidad ; Inclusión educativa ; Intercultural education ; Cultural diversity ; Policy enactment ; Attention to diversity ; Educational inclusion



55 p, 1.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG

 Registre creat el 2023-07-18, darrera modificació el 2024-05-18



   Favorit i Compartir