Acquisition of complex syllabic onsets in Catalan children
Ninyerola Barea, Duna
Bonet, Eulàlia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Gavarró Algueró, Anna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana

Publicació: Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Descripció: 46 pag.
Resum: The acquisition of complex onsets in word-initial position has been an area of interest in the field of phonological acquisition. The aim of this MA thesis is to offer an account of word-initial complex onset production in Catalan children, based on the work by Jongstra (2003) for Dutch framed within Optimality Theory. The empirical base of the study is an elicitation task administered to 27 children acquiring Catalan between the ages of 2;2 and 3;3. The story featured 3 items for each voiceless word-initial consonant cluster in Catalan (namely [pɾ, pl, tɾ, kɾ, kl, fɾ, fl]). The results of the experiment show that Catalan children present a consistent pattern of cluster reduction to C1, contrasting with the patterns observed for Spanish and Dutch children. In addition, the experiment reveals that there is a hierarchy regarding the acquisition of word-initial CCs, greatly influenced by the relative sonority between the consonants in the cluster, favoring the production of clusters where the distance in sonority is higher. However, production of word-initial CCs is not within-cluster stable, showing that different mechanisms of word-initial CC production coexist in the language of the same child, at least for a period of time. Another innovation of the present thesis is that it considers the effect of frequency of the target word-initial CCs in language acquisition. The results indicate, however, that frequency does not play a relevant role in complex onset acquisition, whereas relative sonority does.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Anglès
Titulació: Ciència Cognitiva i Llenguatge [5601140]
Col·lecció: Facultat de Filosofia i Lletres. Màster de ciència cognitiva i llenguatge
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Consonant cluster ; Complex onset ; Language acquisition ; Phonology ; Catalan



47 p, 2.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Filosofia i Lletres. TFM

 Registre creat el 2023-10-04, darrera modificació el 2023-10-08



   Favorit i Compartir