Google Scholar: citations
El modelo fenomenológico de investigación en pedagogía social
Fermoso Estébanez, Paciano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)

Date: 1988
Abstract: De las tres formas de racionalidad científica en la investigación pedagógica -analítico-empírica, hermenéutico-fenomenológica y teoría crítica- estudia el autor el método fenomenológico. Para ello expone, en primer lugar, las fases del método fenomenológico de E. HUSSERLy aplica después este método a la investigación en Pedagogia Social, presentando una visión panorámica de la evolución histórica de la Fenomenologia Pedagógica, en la que se distinguen cuatro periodos. Tras haber enumerado y explicado las siete principales características del método fenomenológico aplicado a la Pedagogía Social, se precisa cual es el objeto de ésta, que no es otro que la fundamentación científica de la educación social y de sus anomalías En la aplicación del método fenomenológico a la Pedagogía Social se distinguen tres fases -liberación de prejuicios, descripción y comprensión de la esencia-, en las que se pasan por varios planos y se hacen dos reducciones: la liberación de las teorías y la reducción eidética. Finalmente se propone un ejemplo de investigación fenomenológico en Pedagogía Social: la ludopatía con máquinas tragaperras.
Abstract: Between the three forms of scientific rationality in the pedagogical investigation -analytic-empiric, hermeneutic-phenomenologic and critical theory- the author studies the phenomenological method. To that purpose, he first expounds the phases of the phenomenological method of E. HUSSERL and then he applies this method to the investigation in the social pedagogy, presenting a panoramic view of the historical evolution of the pedagogogical phenomenology, in which four periods are distinguished. After the seven main characteristics of the phenomenological method applied to the social Pedagogy are enumerated and explained, the author precises which the object of the social Pedagogy is, that is, the scientific fundamentation of the social education and its anomalies. In the application of the phenomenological method to the social Pedagogy, three phases are differenciated -liberation of prejudices, description and comprehension of the essence- through which various planes pass and two reductions are made: the liberation of the theories and the eidetic reduction. Finally one example of phenomenological investigation in the social Pedagogy is proposed: the ludopaty with fruit machines.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Published in: Educar, N. 14-15 (1988) p. 121-136, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/42218
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v14-15-fermoso
DOI: 10.5565/rev/educar.541


16 p, 553.0 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2008-09-10, last modified 2022-02-19



   Favorit i Compartir