Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations,
Educar en los márgenes del sistema : educación comunitaria para la emancipación
Alonso-Martínez, Hector (Universitat de Barcelona)
Díez-Gutiérrez, Enrique-Javier (Universidad de León)

Additional title: Educar en els marges del sistema : educació comunitària per a l'emancipació
Additional title: Educating at the margins of the system : community education for emancipation
Date: 2023
Abstract: Esta investigación analiza la experiencia de caso de Espacio Mestizo, proyecto de arte comunitario y popular con jóvenes en situación de riesgo social en la ciudad de León. Se ha planteado un enfoque cualitativo de tipo idiográfico sobre el estudio de caso del proyecto Espacio Mestizo. La muestra está compuesta por una cincuentena de personas participantes: 24 destinarios y 18 expertos y educadores. Las técnicas realizadas fueron entrevistas exploratorias, entrevistas en profundidad, grupos de discusión y relatos de vida. Los resultados muestran que Espacio Mestizo ayuda a adolescentes en riesgo a emanciparse, impulsando el aumento de la autoestima y del empoderamiento, así como la corresponsabilidad en los adolescentes participantes, pero destaca especialmente el impulso que supone de desarrollo comunitario para construir un modelo de ciudadanía, crítico, que, al contener valores prosociales, contribuye al desarrollo social. El participar en Espacio Mestizo, desde su vertiente de educación social, popular y comunitaria, supuso involucrarse de forma consciente y comprometida en un proyecto común y participado colectivamente, de forma democrática, que también generó una cierta cohesión entre barrios.
Abstract: Aquesta recerca analitza l'experiència de cas d'Espacio Mestizo, projecte d'art comunitari i popular amb joves en situació de risc social a la ciutat de Lleó. S'ha plantejat un enfocament qualitatiu de tipus ideogràfic sobre l'estudi de cas del projecte Espacio Mestizo. La mostra està composta per una cinquantena de persones participants: 24 destinataris i 18 experts i educadors. Les tècniques realitzades van ser entrevistes exploratòries, entrevistes en profunditat, grups de discussió i relats de vida. Els resultats mostren que Espacio Mestizo ajuda adolescents en risc a emancipar-se tot impulsant l'augment de l'autoestima i de l'apoderament, així com la coresponsabilitat en els adolescents participants. Però en destaca especialment l'impuls que suposa de desenvolupament comunitari per construir un model de ciutadania, crític, que, en contenir valors prosocials, contribueix a promoure el desenvolupament social. El fet de participar en Espacio Mestizo, des del seu vessant d'educació social, popular i comunitària, va suposar involucrar-se de forma conscient i compromesa en un projecte comú i participat col·lectivament, de manera democràtica, que va generar una certa cohesió entre barris.
Abstract: This study analyses the experience of Espacio Mestizo, a community and popular art project for disadvantaged young people in the city of León. An idiographic, qualitative approach was used for the case study of the Espacio Mestizo project. The sample involves 42 participants: 24 in the target group and 18 experts and educators. The techniques used were exploratory interviews, in-depth interviews, focus groups, and life stories. The results show that Espacio Mestizo helps disadvantaged adolescents become independent, boosting their self-esteem and empowerment, as well as their joint responsibility. It is especially important to highlight the boost in community development in building a critical model of citizenship, which, by reflecting pro-social values, contributes to social development. From a social, popular and community education perspective, participating in Espacio Mestizo meant being involved consciously, wholeheartedly and democratically in a communal and collective project, which also generated a certain bond between neighbourhoods.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Joves en risc ; Educació comunitària ; Apoderament ; Art comunitari ; Participació social ; Disadvantaged youth ; Community education ; Empowerment ; Community art ; Social participation ; Jóvenes en riesgo ; Educación comunitaria ; Empoderamiento ; Arte comunitario ; Participación social
Published in: Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 419-435 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n2-alonso-diez
DOI: 10.5565/rev/educar.1687


17 p, 258.0 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2023-12-14, last modified 2024-01-23



   Favorit i Compartir