Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
Noves feminitats en l'àlbum il·lustrat actual : dones empoderades i enaltiment de referents
Escandell, Dari (Universitat d'Alacant)

Títol variant: Nuevas feminidades en el album ilustrado actual : mujeres empoderadas y enaltecimiento de referen tes
Títol variant: New Femininities in Modern Picture Books : Empowered Women and the Elevation of Inspirational Figures
Data: 2023
Resum: Aquest article analitza àlbums il·lustrats en català que projecten i enalteixen la figura femenina mitjançant patrons narratius estratègics, pretesament intencionats. El corpus actual de lectures infantils d'aquesta tipologia concreta ha experimentat un creixement sense precedents aquest últim lustre, amb títols paradigmàtics que encapçalen rànquings de vendes i omplen aparadors de llibreries. En síntesi, poden inferir-se dues grans línies temàtiques amb textualitats connectades a les noves feminitats. D'una banda, s'hi constata un fil anàleg a la coeducació, corrent avui dia tendència, bastit per un reguitzell d'exemplars nodrits d'una pedagogia literària que promulga un discurs d'empoderament femení àvid i eixerit: revertint, reformulant i inclús transgredint rols i estereotips tradicionalment associats a les dones. D'altra banda, copsem també un contingent destacat de llibres de no-ficció amb què es pretén rescabalar figures històriques, posar en valor les grans referents actuals i impulsar noves idolatries.
Resum: Este artículo analiza albumes ilustrados en catalan que proyectan y enarbolan la figura femenina mediante patrones narrativos estratégicos, premeditadamente intencionados. El corpus actual de lecturas infantiles de esta tipología concreta ha experimentado un crecimiento sin precedentes a lo largo de este último lustro, con títulos paradigmaticos que liderau rankings de ventas y copau escaparates de librerías. Sintetizando, pueden inferirse dos grandes líneas tematicas con textualidades conectadas a las nuevas feminidades. Por un lado, se constata un hilo analogo a la coeducación, corriente a día de hoy tendencia, construido por una retahíla de ejemplares provistos de una pedagogía literaria que promulga un discurso de empoderamiento femenino avido y sagaz: revirtiendo, reformulando e incluso transgrediendo roles y estereotipos tradicionalmente asociados a las mujeres. Por otro lado, existe también un contingente destacado de lib ros de no ficción desde los que se pretende resarcir a figuras históricas, poner en valor a los grandes referentes actuales e impulsar nuevas idolatrías.
Resum: The present article analyzes Catalan picture books that project and elevate the female figure via supposedly strategic, intentional narrative patterns. The present-day corpus of this particular kind ofliterature has recently seen unprecedented growth, with paradigmatic titles topping sales charts and filling bookstore windows. Broadly speaking, two major thematic lines can be found in children' s books with textualities related to so-called new femininities. On the one hand, there is a line similar to that of co-education, a modern trend that is based on a plethora of examples underpinned by literary education that promotes a discourse focusing on clever, ardent female empowerment, reversing, reformulating, and even transgressing roles and stereotypes traditionally associated with women. On the other hand, we see a notable contingent of nonfiction books that aim to recoup historical figures, give value to significant modern inspirational figures, and promote new idolatries.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Àlbum il·lustrat ; Coeducació ; Feminisme ; Català ; Picture books ; Co-education ; Feminism ; Catalan ; Album ilustrado ; Coeducación ; Feminismo
Publicat a: Lectora : revista de dones i textualitat, Núm. 29 (2023) , p. 153-170 (Miscel·lània) , ISSN 2013-9470

Adreça original: https://raco.cat/index.php/Lectora/article/view/422621
DOI: 10.1344/Lectora2023.29.9


18 p, 4.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Lectora
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-17, darrera modificació el 2023-12-20



   Favorit i Compartir