Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
"La lingua il seme i dialetti sono i fiori e gli accenti sono i petali" : Competenze meta-sociolinguistiche e contesti scolastici
Nodari, Rosalba (Università di Siena)
Calamai, Silvia (Università di Siena)

Títol variant: "La llengua la llavor els dialectes són les flors i els accents són els pètals" : competències meta-sociolingüístiques i contextos escolars
Títol variant: "The language is the seed, dialects are the flowers, and accents are the petals" : Meta-sociolinguistic competences and school contexts
Títol variant: "La lengua la semilla los dialectos son las flores y los acentos son los pétalos" : Competencias metasociolingüísticas y contextos escolares
Data: 2023
Resum: Il lavoro prende in esame le risposte date a un questionario sociolinguistico da parte di 314 studenti e studentesse di alcune scuole secondarie di primo e secondo grado toscane caratterizzate da un'alta percentuale di persone con retroterra migratorio. Lo scopo è osservare il rapporto che intercorre tra gli studenti e la lingua del paese d'arrivo, con particolare attenzione al riconoscimento dialettale. L'analisi è stata condotta con metodi quantitativi e qualitativi; i risultati mostrano che un atteggiamento positivo verso la diversità linguistica favorisce il riconoscimento dei dialetti e che anche tra le prime generazioni vi è consapevolezza dell'esistenza di diverse varietà di italiano.
Resum: Aquest treball examina les respostes donades a un qüestionari sociolingüístic per part de 314 alumnes d'alguns instituts toscans de secundària caracteritzats per un percentatge alt de persones d'origen immigrant. L'objectiu és observar la relació entre els alumnes i la llengua del país d'arribada, amb una atenció especial al reconeixement dialectal. L'anàlisi es va dur a terme fent servir mètodes quantitatius i qualitatius, i els resultats demostren que una actitud positiva cap a la diversitat lingüística afavoreix el reconeixement dels dialectes i que, fins i tot entre les primeres generacions, hi ha una consciència de l'existència de diferents varietats de l'italià.
Resum: The study analyses the meta-sociolinguistic competence of students with a migratory background in some Tuscan high schools. It focuses on the students' relationship with the host country's language and the regional Italian in Tuscany, as well as the impact of multilingualism and the multilingual school environment on metalinguistic skills, including the perception of microdiatopic variation. The results highlight that even the first migrant generations develop a relationship with Italian dialects. Positive attitudes towards linguistic diversity promote the knowledge of dialects, while meta-sociolinguistic skills are influenced by multilingualism. The dialect is perceived as a source of curiosity and inclusion within the peer group, rather than a social barrier. Attitudes towards dialects are evolving, with migrant students appreciating Tuscan for its historical prestige. The study emphasizes the importance of adopting a holistic perspective on multilingualism, considering affective and cognitive aspects and promoting a fluid and creative use of languages.
Resum: Este trabajo examina las respuestas dadas a un cuestionario sociolingüístico por parte de 314 alumnos y alumnas de algunos institutos toscanos de secundaria caracterizados por un alto porcentaje de personas de origen inmigrante. El objetivo es observar la relación entre los alumnos y la lengua del país de llegada, con especial atención al reconocimiento dialectal. El análisis se llevó a cabo utilizando métodos cuantitativos y cualitativos, y los resultados demuestran que una actitud positiva hacia la diversidad lingüística favorece el reconocimiento de los dialectos y que, incluso entre las primeras generaciones, existe una conciencia de la presencia de distintas variedades del italiano.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Plurilinguismo ; Multilinguismo ; Atteggiamenti ; Dialetti italiani ; Toscana ; Scuole ; Plurilingüísme ; Multilingüisme ; Actituds lingüístiques ; Dialectes italians ; Escoles ; Plurilingualism ; Multilingualism ; Attitudes ; Italian dialects ; Tuscany ; Schools ; Plurilingüismo ; Multilingüismo ; Actitudes ; Dialectos italianos ; Escuelas
Publicat a: Quaderns d'Italià, Vol. 28 (2023) , p. 125-146 (Dossier 1) , ISSN 2014-8828

Adreça original: https://revistes.uab.cat/quadernsitalia/article/view/v28-nodari-calamai
DOI: 10.5565/rev/qdi.571


22 p, 191.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Quaderns d'italià
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-19, darrera modificació el 2024-05-04



   Favorit i Compartir