Google Scholar: citations
La Escuela de Salamanca en perspectiva iberoamericana : más allá de la talasofobia, el sedentarismo historiográfico y la narrativa de los grandes maestros
Egío García, José Luis (Universidad Complutense de Madrid)

Additional title: The School of Salamanca in Ibero-American perspective : beyond thalassophobia, historiographical sedentarism and the narrative of the great masters
Date: 2023
Abstract: Frente a la historiografía que reduce la Escuela de Salamanca a las grandes figuras de la Facultad de Teología salmantina, el presente artículo ofrece una perspectiva de la misma en la que se subraya su carácter como primera escuela de pensamiento de naturaleza auténticamente multicontinental. Analizando obras de autores que, formados en Salamanca o influidos por la lectura de Vitoria y compañía, desempeñaron la mayor parte de su trayectoria profesional en América, el artículo identifica el modo en que éstas ejemplifican la forma de producción de conocimiento que se da en toda escuela de pensamiento. Con una mirada histórica al fenómeno Escuela de Salamanca, se subraya también el rol que en la emergencia de la misma tuvieron autores no integrados en el canon filosófico actual. Mostramos, en particular, como misioneros 'salmantinos' activos en las regiones más remotas del Imperio aplicaron con altas dosis de flexibilidad, originalidad y un distanciamiento enmascarado, los marcos conceptuales y criterios normativos que distinguen la tradición de pensamiento salmantina a contextos inéditos y problemáticas no abordadas por los grandes maestros.
Abstract: In contrast to the historiography that reduces the School of Salamanca to the great figures of the Salamanca School of Theology, this article underlines its character as the first school of thought of an authentically multicontinental nature. By analyzing the works of authors who, trained in Salamanca or influenced by the reading of Vitoria and other Salmantine masters, spent most of their professional careers in America, the article identifies the way in which those writings exemplify the form of knowledge production found in any school of thought. With a historical look at the phenomenon of the School of Salamanca, this article also highlights the role that authors not integrated in the current philosophical canon played in its emergence. In particular, it shows how 'Salamancan' missionaries who were active in the most remote regions of the Empire applied the conceptual frameworks and normative criteria that distinguish the Salamancan tradition of thought. We can find in these cases interesting cultural translations of these concepts and norms to new contexts and problems not addressed by the first generation of masters. These localizations present also a high degree of flexibility, originality and, in some cases, even a masked distancing with regard to the positions originally written in Salamanca.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Artículo-miscelánea ; Versió publicada
Subject: School of Salamanca ; American Scholasticism ; Schools of Thought ; Eurocentrism ; Localization ; Early modern Philosophy ; Global perspective ; Escuela de Salamanca ; Escolástica americana ; Escuelas de pensamiento ; Eurocentrismo ; Localización ; Filosofía moderna ; Perspectiva global
Published in: Nuevas de Indias, Vol. 8 (2023) , p. 185-217 (Artículos-Miscelánea) , ISSN 2462-7291

Adreça original: https://revistes.uab.cat/nuevasdeindias/article/view/v8-egio-garcia
DOI: 10.5565/rev/nueind.107


33 p, 384.6 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Nuevas de Indias. Anuario del CEAC
Articles > Research articles

 Record created 2023-12-24, last modified 2024-05-04



   Favorit i Compartir