On That-omission and its absence in the written production of bilingual Spanish/Catalan L2-learners of english
Llinàs i Grau, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
Pladevall Ballester, Elisabet (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
Capdevila i Batet, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)

Títol variant: Sobre la omisión del that y su ausencia en la producción escrita de aprendices de inglés bilingües catalán/español
Data: 2013
Descripció: 15 pàg.
Resum: Following recent minimalist accounts of the English so-called that-omission construction (as in I think this book is interesting), this article analyses the written production of bilingual Spanish/Catalan L2 learners of English and reveals L1 interference in the acquisition of this construction. Th e fi rst part of this article shows how the phenomenon of complementiser omission is diff erent in English with respect to Catalan and Spanish, and summarises a selection of recent proposals. Th e second part of the article is devoted to the analysis of the data of a group of L2-learners of English at diff erent levels of development. We conclude at the end of the article that the L2 production of these students suggests that the that-insertion rule responsible for the presence of that in specifi c syntactic environments in English has not been learned.
Resum: Siguiendo propuestas minimistas recientes sobre la construcción conocida como that-omission (como en I think this book is interesting, Creo que este libro es interesante), este artículo analiza la producción escrita de estudiantes de inglés bilingües español/catalán y pone de manifi esto la interferencia de la L1 en la adquisición de esta construcción. En la primera parte de este artículo se muestra cómo el fenómeno de la supresión del complementante es diferente en inglés con respecto al catalán y el español, y se resume una selección de propuestas recientes. La segunda parte del artículo está dedicado al análisis de los datos de un grupo de estudiantes de L2 inglés en diferentes niveles de desarrollo. Concluimos el artículo afi rmando que la producción de estos estudiantes sugiere que la regla de inserción responsable de la presencia del that en ciertas construcciones del inglés no se ha aprendido.
Ajuts: Ministerio de Educación y Ciencia FFI2009- 09349
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Comparative syntax ; Complementiser omission ; L2 acquisition ; Omisión del complementante ; Sintaxis comparada ; Adquisición de segundas lenguas
Publicat a: Atlantis (1979), Vol. 35 Núm. 1 (2013) , p. 35-49, ISSN 0210-6124

Adreça original: https://www.atlantisjournal.org/index.php/atlantis/article/view/49


15 p, 216.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2024-01-31, darrera modificació el 2024-05-04



   Favorit i Compartir