Els colors del poder : la simbologia del diví i l'autoritat a través de l'escultura policromada
Cutrina Gallart, Laia (Universitat Autònoma de Barcelona. Àrea d'Història de l'Art)
Universitat Autònoma de Barcelona.
Institut de Biotecnologia i de Biomedicina "Vicent Villar Palasí"
Data: |
2022 |
Resum: |
Al llarg dels segles, les figures autoritàries han cercat diferents mecanismes per expressar el seu poder enfront de la població i de territoris enemics. Marcar la seva potestat ha estat sempre una de les grans preocupacions del poder civil i religiós. Com es podien diferenciar de la resta de persones? De quina manera podien justificar el seu domini? L'objectiu d'aquesta comunicació és analitzar com l'escultura policromada va servir com a mecanisme per exercir una influència de poder autoritària en diferents períodes artístics. Per què el blau és un color regi? O per què els emperadors romans eren els únics que podien vestir la toga porpra? Com a través del color el poder civil s'equiparava a la divinitat? Un recorregut per diferents estils i períodes artístics -des de l'antiguitat fins al Renaixement- ens permetrà respondre aquestes i altres qüestions relacionades amb el concepte de poder a través de l'herència artística. El poder de la imatge pintada està vinculada a altres aspectes que també es tractaran en aquesta comunicació: la selecció de pigments i minerals exclusius per demostrar el luxe, la representació de la connexió entre l'escultura votiva i funerària amb la divinitat a través del color, o la dicotomia en la simbologia d'un mateix color. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Català |
Document: |
Comunicació de congrés ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Policromia ;
Simbologia ;
Color ;
Imatge pintada ;
Escultura policromada |
Publicat a: |
Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia, Vol. 3 (15-16 de desembre 2022) , p. 63-75, ISSN 2938-1533 |
El registre apareix a les col·leccions:
Contribucions a jornades i congressos >
Ponències i comunicacions >
Ponències i comunicacions de la UAB
Registre creat el 2024-02-12, darrera modificació el 2024-03-08